Twintig jaar 'Homework' van Daft Punk

Twintig jaar 'Homework' van Daft Punk

Deze maand exact 20 jaar geleden kwam één van de meest legendarische albums uit de elektronische muziek ooit uit. Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo brachten onder het alter ego Daft Punk hun allereerste langspeler Homework uit. Het album met hits als Da Funk, Around The World en Rollin' & Scratchin' passeerde ondertussen al meer dan 2 miljoen keer over de toonbank en groeide uit tot een ware 'gamechanger' binnen de volledige muziekindustrie.

Twee decennia later heeft Homework nog steeds een ongeziene invloed op heel wat jonge muzikanten, dj's, organisatoren en muziekliefhebbers. Fuzz Magazine ging op de (Franse) koffie bij Peter Decuypere, Eppo Janssen, Kim Mathijs, Wiebe Locuffier, Kristof Claes, Jochem Peeters en Youniss Ahamad om te spreken over welke invloed Daft Punk en Homework hebben gehad op hun carrière en hun kijk op elektronische muziek.

Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo

Jochem Peeters (Kurious / Atmosphere Records): Homework is sowieso één van mijn favoriete albums aller tijden. Dankzij die plaat en dan in het bijzonder ‘Rollin’ & Scratchin’ ben ik steeds meer en meer techno beginnen luisteren en bracht ik regelmatig een bezoekje aan de Fuse in Brussel. In 2006 ben ik Daft Punk ook live gaan zien op Pukkelpop. Ze begonnen een pak te laat aan hun optreden, maar iedereen bleef geduldig wachten tot ze in hun indrukwekkende piramide verschenen. De energie van de muziek en het publiek tijdens dat optreden heb ik nooit meer ergens anders ervaren.

--> Favoriete track: Rollin’ & Scratchin’ 

Peter Decuypere (Fuse / I Love Techno / We Love Events): Op 10 november 1995 stond de toen nog totaal onbekende groep Daft Punk op de allereerste I Love Techno in De Vooruit in Gent. Niemand kende Daft Punk, maar ik had ze al eens live gehad in mijn club Fuse, op een nacht waarop we het Franse magazine Coda hadden uitgenodigd. Eén van de Franse gasten die Coda had meegebracht was toen Daft Punk. Compleet onbekend, maar meteen had ik door dat die twee mannen, toen nog zonder helmen, echt wel exceptioneel om niet te zeggen radicaal goed waren.

Hun mengeling van house, techno en disco was zo aanstekelijk dat iedereen die ook maar een noot verstand van muziek en 'nightlife' had, wist dat die artiesten alles in zich hadden om groot te worden. Er waren die avond op I Love Techno net geen 700 mensen, maar toen Daft Punk begon ontplofte de zaal!

Mijn technohart gloeide dan ook van trots toen op hun album Homework het allereerste nummer Daftendirekt stond. Een live-opname van hun optreden op I Love Techno. Ze geven trouwens de credit ‘Recorded Live at a Fuse Party in Ghent’ mee. Daft Punk toonde daarmee zijn respect en liefde voor mijn club Fuse en mijn event I Love Techno.

--> Favoriete track: Daftendirekt

Youniss Ahamad (Corrupted): Daft Punk liet een jonge versie van mezelf zien dat elektronische muziek meer was dan gewoon herrie. Zonder Daft Punk maakte ik nu geen elektronische muziek. Deze Fransmannen inspireerden eerder ook al heel wat van mijn eigen favoriete artiesten zoals Kanye West. Hij sampelde de band meerdere keren en haalde ook inspiratie uit de piramide van Alive 2007 voor zijn st. pablo tour.

--> Favoriete track: Something About Us

Kristof Claes (Goldfox / Forty Five): Ik ben zelf van 1983 en zoals elke deejay van mijn generatie was Homework van Daft Punk één van mijn eerste LP's. Het was een revolutionaire must have voor elke elektronische muziekliefhebber.

De eerste kennismaking met Homework was via de videoclip van Da Funk een jaar voor het album; in de toen nog zeer invloedrijke MTV-tijden. Ik had natuurlijk nog nooit van Daft Punk gehoord en plots word je bevangen door de trage slepende synths, de diepe kicks en de sferische clip van Spike Jones met de hond en de boombox. Die nam ik dan op met m'n VHS recorder en speelde de hele dag Da Funk. Als 13-jarige snotter haalde ik de vinyl in huis en de liefde voor beats was geprikkeld. Ik kocht toen de Soma-release met Rollin' & Scratchin' op de B-side, een heel nieuwe sound was voor mij geboren. Vanaf toen was het uitkijken naar een full album en dat bleek het meesterwerk Homework.

Homework blijft nog steeds voor mij het album met de meeste échte toptracks! Je kon er ook een stuk of 9 van kwijt in deejaysets. Revolution 909, Da Funk, Rollin' & Scratchin', Rock 'n Roll, Burnin'  waren 'instant dancefloor hits'. Teachers & Oh Yeah waren leuk om tussendoor te spelen en Alive was voor mij persoonlijk dé schijf!

Door Teachers ben ik beginnen diggen in de muziekgeschiedenis door iedere vernoemde artiest op te zoeken en alle platen te checken. Als je het lijstje nu bekijkt hadden ze botweg gelijk. Ze noemden toen al alle 'key-figures' uit de muziekindustrie die nu nog altijd samen met hen de geschiedenis gevormd hebben.

Alive was voor mij the ultimate high. Ik was te jong om échte drugs te nemen, maar de slepende beats van Alive brachten mij helemaal in hogere sferen. Een nummer waar je helemaal in kan kruipen, met een atypische opbouw, gewoon rechtdoor tot je eruit wordt gegooid. Zalig! Als je mij nu vraagt: Wat is het beste elektronische album ever? Dan staat Homework samen met Munich Machine van Hell en Gesamtkunstwerk van Dopplereffekt in de top 3.

--> Favoriete track: Alive

Eppo Janssen (Pukkelpop): Daft Punk is me ooit door mijn vader (Luc Janssen) getipt geweest. Hij heeft me eind jaren '90 meegenomen naar een dj-show van Daft Punk in Amsterdam. Ze stonden daar nog gewoon zonder maskers, dat was toen een echte 'eyeopener'. Ze speelden muziek die totaal niet zo vanzelfsprekend was. Er bestonden al wel dingen in die stijl, maar Daft Punk bracht elektronische muziek gewoon naar een ongezien niveau.

In 2006 hebben ze dan die legendarische show op Pukkelpop gespeeld. Toch was die booking voor ons toch wel een serieuze gok. Het was al even stil rond het duo, iedereen kende ondertussen Daft Punk wel, maar ze waren een beetje van het toneel verdwenen sinds hun eerste twee albums. Na wat overleg met Chokri en Jan Van Biesen (Studio Brussel) besloten we er dan toch voor te gaan en de gok te wagen.

Daft Punk Alive 2007

Enkele maanden voor Pukkelpop kregen we dan via het pas opgerichte Youtube beelden van hun show met de iconische piramide op Coachella te zien. We kregen het direct benauwd toen we zagen hoe gigantisch dat podium wel niet was. Uiteindelijk hebben we het toch volledig op ons Pukkelpop-podium gekregen en speelden de heren een legendarische show voor een stampvolle weide.

Na de show stonden er achter het podium dan ook heel wat andere artiesten en medewerkers te wachten om te zien wat voor gasten er nu achter die maskers zaten. Iedereen bleef daar maar staan wachten tot mijn vader en ik ze in de massa herkenden. Thomas en Guy-Manuel hadden zich in de piramide nog omgekleed en hadden via een andere trap het podium verlaten. Ze hielden zich compleet van de domme en klampten omstaanders aan om te vragen op wie al dat volk stond te wachten. Voor mij blijft het qua dansmuziek de beste show die ik ooit live gezien heb!

--> Favoriete track: Rollin’ & Scratchin’

Kim Mathijs (Michael Midnight / Pukkelpop)De Franse robots hun retro-futurisme sprak me meteen aan vanaf hun eerste single Da Funk. Ze wisten perfect mijn prille invloeden disco, soul, electro-funk, house, acid, ghetto house en techno samen te blenden tot een uppercut die rock&roll en hiphop attitude uitstraalde. Zowel hun artwork, video’s als muziek droeg die DIY-attitude met een duidelijke visie die hun roots naar de voorgrond bracht. Door de mash-up van die genres brachten ze een frisse wind in elektronische muziek.

Ook hun dj-sets waren een verademing, wat hoognodig was in de navelstaarderige house en techno scene uit die tijd. Ze wisten Prince, Stevie Wonder, Herbie Hancock en Michael Jackson te mixen met hun eigen heftige producties. Daft Punk klinkt ook altijd vettig, zoals de beste vuile funk uit de 70's/80's. Classy en vettig tegelijkertijd! Op mezelf hadden ze enorm veel invloed vanwege hun melting pot van genres en attitude. Ze durfden buiten de lijnen kleuren, weg met die vakjes!

--> Favoriete track: Grooves - Mothership Reconnection (Daft Punk Mix)

Wiebe Locuffier (The Subs): Natuurlijk was Homework de hoogvlieger van dat jaar. Maar mij was het ook vooral ook te doen om wat er nog allemaal gebeurde in Frankrijk tijdens die periode. Luister bijvoorbeeld naar Les Ondes van Motorbass, een project van Philippe Zdar van Cassius en Etienne De Crécy samen. Die hebben een jaar eerder bijvoorbeeld ook een album dat Pansoul heet uitgebracht, wat echt top is. in 1997 is ook Moon Safari van Air uitgekomen, Paris Acid City van Blackstrobe (Ivan Smagghe en Arnaud Rebotini toen nog samen), de eerste Super Discount van Etienne De Crécy, Flashback van Laurent Garnier en Acid Eiffel van Choice.

En toen kwam Daft Punk met Homework waarop die invloeden - diezelfde sampletechnieken, funk, acid, techno en knipogen naar chicago house, rave,... - mooi samenvloeiden tot een geheel. Ik ben ook altijd enorm geïnteresseerd geweest in hoe samples in elektronische muziek gebruikt worden en Daft Punk spant daar voor mij echt wel de kroon in. De manier waarop zij een 2 seconden sample loop kunnen transformeren naar een killer van een track is eigenlijk echt ongelofelijk. Meesters zijn ze daarin.

Ook het opduiken van die tracks en samples geeft aan dat ze een hele brede horizon hebben wat muziek betreft. En ik heb vooral ook een zwak voor hen omdat ze meestal in hun samplekeuze naar de discokant leunen.

--> Favoriete track: Ian Pooley - Chord Memory (Daft Punk Remix)

Nog meer te weten komen over Daft Punk? Zaterdag 7 januari wordt door Studio Brussel omgedoopt tot de officiële Daft Punk Dag. Wij luisteren alvast mee!