Play & Produce 2014: muzikale voedingsbodem

Zaterdag 8 november was Gent eens te meer de navel van de elektronische muziekwereld. I Love Techno, Play & Produce en de Red Bull Elektropedia Awards: allemaal moest je ervoor in het Detroit aan de Leie zijn. Een drukke dag dus ook voor ons, overuren dat wij geklopt hebben! Hoe het ons verging op Play & Produce 2014? We beschrijven het even.

Maar om half één was er dus al de vierde editie van de tweejaarlijkse workshop-annex-beurs-annex-hoogmis Play & Produce, vakkundig in elkaar gebokst door de heerlijke mensen bij Poppunt. Naar goede gewoonte kan je er als schepper en liefhebber van elektronische muziek, al dan niet in spe,  terecht voor enkele goeie lessen van een even geschikte selectie iconen en ervaren rotten in het vak. Dit jaar stroomde de gouden raad uit de monden van onder andere Dave Clarke, Paula Temple, DJ Slow, Emmanuel Barron, Detroit Swindle, Lefto, The Subs, en nog veel meer zulks. Naast de workshops waar de praktische kant van de zaken werd uitgelegd kon je ook nog je oor te luisteren leggen bij gastsprekers uit verschillende velden van de muziekindustrie.

© Ann-Katrien Van De Velde

Onze dagindeling verliep vrij organisch: we keken waar we zin in hadden op het boekje dat we teder in onze pollen toegestopt kregen en trokken dan naar de juiste zaal. Zij het dan met ietwat meer oriëntatiecomplicaties als we net deden uitschijnen, in dat doolhof genaamd de Vooruit. Naast de feedbacksessies was er voor geen enkel ander onderdeel enige voorafgaande registratie vereist en kon je dus je eigen goesting doen. Wij startten onze dag bij de feedbacksessies voor mixtapes. We vroegen Kong of hij het soms niet een klein beetje beu werd om al drie edities lang zo veel tijd te investeren in het luisteren naar ongetwijfeld ook goede, maar vaak slechte tapes. Zijn diplomatisch antwoord luidde:

Neen, eigenlijk niet. Ik doe het graag en soms ontdekken we dan pareltjes. Ook productioneel gezien. Bijvoorbeeld bij LTGL die ons hier vorige keer wegblies met superproducties. Daarvoor doen we het.

© Ann-Katrien Van De Velde

Daarna gingen we richting Poldoore die ons ging tonen hoe hij te werk ging in Ableton tijdens het maken van zijn Faithful Man. Zorgvuldig en zonder al te veel franjes en moeilijke woorden overliep hij zijn manier van werken en de productionele technieken die hij meester is. Het was ongetwijfeld zeer interessant voor mensen die van producen weinig tot geen kaas gegeten hebben, maar wij hadden zo’n vermoeden dat de mensen met al wat meer affiniteit met het vak toch op hun honger bleven zitten. Niettemin was het nieuwsgierig aagje in ons getroost: we weten nu eindelijk waar die sample vandaan komt!

Terug van Poldoore besloten we wat rond te kijken bij de schat aan muzikaal speelgoed. We foefelden aan wat synthesizers en bewonderden wat andere apparatuur en ook daar is Play & Produce uitermate goed voor: je krijgt professionele en vrijblijvende hulp bij het kiezen van je gear, maar dan van meerdere marktspelers. Zo ben je zeker dat je goed geholpen bent en de vertegenwoordiger je niet gewoon zijn producten in je handen staat te lullen.

Na wat gelanterfant en gekuier passeerden we een zenuwachtige en – het moet gezegd – reteslecht uitziende DJ Slow. De wallen onder zijn ogen waren redelijk indrukwekkend en gaven weg dat hij een paar slapeloze nachten achter de rug had. De Waalse labelbaas bekende dat hij eigenlijk niets had voorbereid, maar daar was allesbehalve nood aan: hem bezig zien achter de cd-spelers was al waar genoeg voor je geld.

© Ann-Katrien Van De Velde

Verder gingen we nog even loeren bij Emmanuel Barron, die heel wat interessants te zeggen had over de zakelijke kant van elekronische muziek. De man achter het succes van onder andere Brodinski en Gesaffelstein is met zijn bureau Savoir Faire nu stilletjesaan bezig aansluiting te zoeken in de VS. Hij wist ons heel wat uit de doeken te doen over hoe de wereld helemaal veranderd is sinds de mp3 en hoe daar een creatief antwoord op te vinden is managementsgewijs. Zéér boeiend!

Na iets te hebben gegeten, hadden we nog net tijd voor wat famous last words van de gezellige bundel zonneschijn genaamd Dave Clarke. Zijn sneren naar de platte Amerikaanse EDM-scene werden onder luid applaus onthaald. Een blad voor de mond zal hij wel nooit nemen vermoeden wij, maar dat maakt van hem ook meteen één van de meest boeiende persoonlijkheden in de elektronische muziekindustrie.

En toen zat het erop: nog een geslaagde editie van Play & Produce die  de rest in de Hall Of Fame mag vervoegen. Alleen voor het zogenaamde who’s-who-gevoel als je door de gangen loopt is het zeker eens de moeite. Eigenlijk een beetje platjes BV’s spotten, maar ook dat kent zijn deugd. Al zijn de feedback en de muziekgerelateerde inhoud nog altijd de kern van Play & Produce, natuurlijk, en maar goed ook!

Als je trouwens nog een soundtrack zoekt bij dit artikel, zoek het niet te ver want hieronder staat namelijk een verzameling clips van de dj-sets die werden gespeeld aan de ingang van het gebouw. Onder hen herken je vast Major MaeyerKonna en Jewels, allen laureaten van de Fuzzbox-mixtapes in respectievelijk september, mei en maart. Fuzz Magazine: uw springplank naar een bright and shiny future!