Kozzmozz viert aan lichtsnelheid @ Vooruit (19/12)

Het was een week waarbij de vallende sterren met bakken uit de zwarte lucht vielen, een week waarbij de Star Wars-afbeeldingen je rond de oren vlogen en waarbij de kerstverlichting je al stiekem deed verlangen naar het weekend met lasers, strobo's en goed beuken zonder nadenken.

Het waren allemaal voortekenen voor een volgende editie van de 20ste verjaardag van Kozzmozz. Het Gentse technoconcept werd eerder deze week nog tweede in de categorie Best Really Big Party bij de Red Bull Elektropedia Awards. Reden te meer voor ons om aanwezig te zijn en nogmaals mee te helpen die kaarsjes uit te blazen. 

Kozzmozz maakte zich weer op voor een uitverkochte expeditie naar outerspace. Spacecenter van dienst was de Vooruit, de eindbestemming was ergens in een of ander sterrenstelsel. Wij hoopten alvast dat we genoeg brandstof in de tank hadden om deze turbulente trip te overleven. De bemanning van dienst bleek dan ook te bestaan uit hevige stuurlui met een reputatie om hoog te houden. Coördinaten uitgestippeld en alles dubbel gecheckt. We konden vertrekken. 

Pilose verzorgde de lancering. De Ohm-resident, gekend voor zijn gevarieerde kijk op techno en voeling met het publiek, kon rekenen op een shuttle die op een dik uur gevuld was. De lift-off was al meteen een succes. Na een uur had hij de motoren goed warm gedraaid en had hij de koers al op interstellar techno gezet.

Dat tussenpunt werd moeiteloos bereikt en feilloos mixte hij de ene plaat na de andere. Al snel bereikten we de grens van de atmosfeer en kwam het ruimte-avontuur van Pilose op zijn einde. Hij mocht zich een meer dan waardige vervanger noemen van de Kozzmozz-resident Kr!z. De man achter Token Records heeft er een lange revalidatie op zitten. Met succes, zo blijkt, want hij is back in business. 

Hierna had Alan Fitzpatrick zich voorgenomen om onze shuttle verder in het heelal te sturen. Met een mooi gebaar zorgde hij nog voor de nodige props en reacties van het publiek naar Pilose toe. De man uit het Verenigd Koninkrijk heeft een neus voor producties die in mum van tijd uitdraaien tot klassiekers. Releases op Drumcode, Soma Records, Cocoon... Veel introductie heeft hij dus niet meer nodig. 

De eerste collectieve reactie van het publiek liet op zich wachten. Pas toen we de hypnotiserende vocal - techno, techno, techno - van Nina Kraviz' anthem hoorden, ging de boel los. Ondertussen waren de lichtjockey's hevig in de weer met het bieden van oogverblindend lichtspel van lasers, strobo's en videomapping die veel weg had van de Bermudadriehoek.  

Misschien ook even tijd om Stoudt in het licht te zetten. Al vele edities zijn Ruud Hendrikx en Koen Van De Wouw verantwoordelijk voor de mapping en de lichtbesturing tijdens jullie ruimte-avonturen. Via 3D-sculpturen en live gesynchroniseerde visuals zorgen ze telkens weer voor die unieke Kozzmozz-vibe. Dat ze dat goed doen is een understatement, want naast de vele sterke dj-sets is dit zeker een asset dat te weinig belicht wordt.

Over terug naar onze Alan. Hij liet zien waarom hij van de 85ste plek naar de 71ste is gestegen in de Resident Advisor DJ Top 100. Met een variatie aan gekende en onbekende nummers liet hij ons verder spacen naar hogere oorden. Wanneer de eerste tonen van zijn zomerhit Love Siren door de speakers te horen zijn, volgt er een gekend moment van genieten. Voor ons was dit een goede set maar we mogen wel iets meer verwachten. Soms wat voorspelbaar, maar dat ligt misschien aan het feit dat we deze grootheer al iets te vaak aan het werk zagen in ons land in 2015.

Om 2u15 was het de beurt aan Terence Fixmer. Hij nam de helft van het controlepaneel van onze shuttle over met zijn live set. Met een geheimzinnig intro en nog een meer geheimzinnige drop liet hij weten dat hij voor het volgende uur de slagen uitdeelde. Met veel concentratie ging hij met zijn set iets dieper dan de voorgangers. Zoals het een live set betaamt, zorgde hij voor meer onverwachte wendingen. Zo waren de breaks veel langer, vaak intenser en je kon minder aanvoelen wanneer hij ons de volgende suckerpunch zou bezorgen.

In samenhang met de vaak ongehoorde futuristische sounds die hij on the spot manipuleerde, was het uur zo voorbij. Wij hadden ons intussen verplaatst van de drukke dansvloer naar het balkon. Iets meer ruimte en nog beter zicht op het lichtspektakel.

Function nam het stuur terug over met een wel zeer toepasselijke intro gevolgd met een zeer harde set. De Ostgut Ton-producer en Berghain-resident waagde zich aan een avontuur in de asteroïdengordel. Met veel manoeuvres en met alle kanonnen aan boord baande hij zich een weg in het sterrenstelsel van Kozzmozz. Intrigerende tussenstukken werden afgewisseld met vele diepe 808-bassen. Naar onze mening bracht hij zelfs de beste set van de avond. 

Al hadden we op dat moment Kozzmozz-resident Spacid nog niet bezig gehoord. Hij had de moeilijke taak gekregen de Kozzmozz shuttle terug te laten landen om 6u. Met de motoren op volle toeren en zuurstoftanks die bijna leeg vielen, stevende hij met veel precisie onze atmosfeer terug binnen. Via enkele klassiekers en harde noten zorgde hij nog voor een hete en turbulente terugrit naar planeet Aarde. Wij hebben alvast genoten van dit buitenaards spektakel waarbij vele Kozzmozz-groentjes en ervaren rotten samen kwamen om de voorlaatste editie van het twintigjarige Kozzmozz af te sluiten. 

Voor wie de laatste editie wil bij wonen, moet snel zijn. Hierbij gaan ze de coalitie aan met de andere spacekadetten van Roots of Minimal. Samen zullen ze het nieuwe jaar invliegen. Buckle up for that one!