Dubstep Warz viert tiende verjaardag

Vanavond is het exact 10 jaar geleden dat Mary Anne Hobbs als eerste radio-dj een volledig programma wijdde aan het dubstepgenre. Op 09/01/06 nodigde ze pioniers Skream, Hatcha, Youngsta, Loefah, Mala en nog heel wat andere uit tijdens haar show op BBC Radio 1. De twee uur durende uitzending betekende meteen de introductie van het nog prille genre aan het grote publiek in het Verenigd Koninkrijk. Tot op de dag van vandaag wordt de Dubstep Warz-show gezien als één van de belangrijkste wendingen in de geschiedenis van dubstep. 

"I'm not making it for people in their bedroom, I'm making it for people to play it really loud on a system" - Kode9 

Met haar show probeerde Mary Anne Hobbs aan te tonen hoe divers het genre wel niet was. Mala laat met zijn tracks duidelijk merken dat hij opgegroeid is met reggae en dubmuziek terwijl Distance beïvloed werd door zijn liefde voor metal en rock. Artiesten als Skream en Hatcha haalden dan weer hun inspiratie uit de enorme UK garage scene uit die tijd. Al die verschillende stromingen maakten van dubstep een enorm divers genre dat het potentieel had om een groot publiek te bereiken. 

De voorbije tien jaar is er veel te doen geweest rond dubstep. Het genre kwam steeds meer in de media terecht en vond zijn weg naar mainstream festivals en grotere concerthallen. Een geluid met de nadruk op diepe bassen werd gespeeld op crappy geluidssystemen die nauwelijks in staat waren om die baslijnen te laten weerklinken. Producers begonnen steeds meer de nadruk te leggen op de midtonen waardoor de originele diepe groove verloren ging.

Artiesten als Skrillex en Excision werden het gezicht van die hardere variant en ook het Amerikaanse publiek vond zijn weg naar de optredens. Dubstep werd een enorme hype die ook weer snel verdween is van het internationale toneel. Een goede wending voor een genre dat thuishoort in achterkamertjes en donkere zalen vol subwoofers. 

Tien jaar later is dubstep een genre dat zijn plaats binnen de underground scene opnieuw heeft ingenomen. Prominente artiesten als Skream en Pinch verlegden hun focus naar andere genres, maar een hele nieuwe generatie aan dubstepproducers namen hun plaats in. We zijn Commodo, Kahn, Gantz en nog heel wat anderen bijzonder dankbaar om ook op de dag van vandaag nog bijzonder straffe dingen te doen rond de 140 beats per minuut! Lange leve dubstep!