Joris Voorn pakt Culture Club moeiteloos in tijdens A Night With (20/02)

Wanneer Joris Voorn in ons land vertoeft, kunnen we met Fuzz Magazine allerminst ontbreken. De aimabele producer was centrale gast tijdens de tweede editie van A Night With in Gent. De locatie, die tot enkele dagen op voorhand geheim werd gehouden, bleek uiteindelijk Culture Club te zijn en Clerkie, Chantal, Quincy, Nick Bril, KooDoo en Neon vervolledigden de affiche.

Voor de eerste editie van van het nieuwe concept A Night With, in december '15 in de Vooruit, werd meteen een klepper van formaat gestrikt. Toen was niemand minder dan John Digweed van het toonaangevende Bedrock naar de Arteveldestad gelokt. Voor deze tweede avond deden ze er zowaar nog een schepje bovenop: grootmeester Joris Voorn kwam ons drie uur lang vermaken.

Voorn hoeft ondertussen nog weinig introductie. Al sinds 2002 draait hij mee aan de top van de house- en techno-industrie, deels dankzij zijn excellente productieskills en dito dj-talent, maar evenzeer dankzij zijn toplabel Rejected, dat hij samen met Edwin Oosterwal uit de grond stampte.

Op zaterdag 20 februari zakten we dus af naar Culture Club, waar West-Vlaming Clerkie al aan zijn set was begonnen. Met subtiele houseplaatjes opende hij perfect. Het publiek dat gaandeweg toestroomde, kwam al snel in feeststemming en geleidelijk aan kwam Clerkie op kruissnelheid. 

Een funky touch was hem niet vreemd en toen platen als Claude VonStroke zijn Barrump en wat later Tiger Stripes de revue passeerden, uitstekend begeleid door een knappe lichtshow, ontstond er in de voorste regionen van de zaal al een stomend feestje. 

De zaal was ondertussen net iets té goed gevuld maar Clerkie denderde zonder pardon verder. Naar het einde van zijn set toe maakte de subtiele house en techhouse plaats voor meer technogerichte beats. Naar onze mening een net iets te hevig slot als opwarming voor Joris Voorn, maar dat leek het publiek allerminst te deren. Nog voor Joris ten tonele verscheen, stond Culture Club al in vuur en vlam.

Toen de Nederlander de decks overnam voor zijn drie uur durende set, koos hij in eerste instantie voor diepe, melodieuze baslijnen. Het volk kon deze soundswitch duidelijk appreciëren. In het eerste deel van zijn set schipperde Voorn vlot tussen deze melodische aanpak en andere platen waarbij de nadruk vooral op de percussie lag. We herkenden nauwelijks een beat maar dat kon de pret niet bederven. Zonder dat we het beseften, was Voorn ons aan het klaarstomen voor een eerste absolute hoogtepunt.

En dat hoogtepunt kwam er bovendien in de vorm van een eigen productie. Zijn recente remix van Sebastian Mullaert - die we ook kennen als Minilogue - zijn You're An Orchestra In The Cosmos, nota bene uitgebracht op zijn eigen Rejected, nam zowaar epische proporties aan en deed in enkele minuten tijd de club meermaals ontploffen. Vanaf dit moment viel de set geen enkele seconde meer stil.

De topplaten volgden elkaar nu in sneltempo op en wanneer de eerste tonen van Ringo uit de speakers rolden, gingen alle handen de lucht in. Met perfect gebruik van zijn effectjes wist Voorn zelfs de relatief rustige platen uit zijn repertoire tot ware clubbangers om te vormen. 

Ondertussen dreef hij het tempo de hoogte in en kwam de techno ook af en toe bovendrijven. Zo zorgde de Hatzler remix van Oliver Koletzki zijn Iyéwaye voor een volgend hoogtepunt. Voorn switchte vlot van house naar techno en terug, maar kwam er ook perfect mee weg en we verveelden ons nooit. Ook Four Tet zijn meeslepende remix van Eric Prydz' zijn Opus mocht niet ontbreken. Al skipte Voorn wel de minutenlange break om na een relatief korte break en opbouw meteen alle registers open te trekken.

Opus vormde het begin van een geniaal slotakkoord, waarbij Joris zijn beste platen voor het einde achterhield. Na menig extatisch moment volgde de ultieme apotheose met de allerlaatste track, zijn eigen van Fatima Yamaha - What's A Girl To Do, een track die ondertussen de status van een ware culthit te pakken heeft. Een fenomenaal slot dat iedere aanwezige nog lang zal bijblijven.

Na Joris Voorn begon Chantal, gekend van Café d'Anvers, aan haar set. Overnemen na zo'n geniale set van de grootmeester zelve terwijl een opvallend groot deel van het publiek meteen na Voorn zijn set huiswaarts keerde, het leek geen cadeau.

Het publiek kon Chantal haar platenkeuze duidelijk wel smaken, zo hoorden we onder meer Ost & Kjex - die onlangs nog hun derde album uitbrachten - passeren in het eerste kwartier. Ook het hardere werk werd niet geschuwd, met de Stephan Bodzin remix van Pan-Pot als een zoveelste topmoment van de avond. Rond een uur of vijf besloten we dat het mooi was geweest en kozen we er ook voor ons bed op te zoeken.

Was het dan allemaal fantastisch, A Night With Joris Voorn? Helaas niet. Op muzikaal vlak beleefden we een uiterst fijne avond en Joris Voorn zijn set staat sowieso in de top vijf dj-sets die we het afgelopen jaar hoorden. Maar op organisatorisch vlak liep het hier en daar spaak.

3,5 euro voor een pintje vinden we toch van het goede teveel. Mocht dit gepaard gaan met een uitstekende bediening, dan konden we er misschien nog mee leven. Maar ook daar liep het fout. Tot een kwartier moesten we aanschuiven om drankjes te halen tijdens de drukste momenten en aan de bar staken al gauw de frustraties de kop op bij het publiek. Toch wel een serieus aandachtspuntje voor een volgende editie?

Gelukkig deed Joris Voorn ons alle zorgen vergeten en kijken we nu al uit naar wie de volgende centrale gast wordt van A Night With.