Flume stelt niet teleur @ [PIAS] Nites (19/03)

Op 19 maart zakte grootmeester Flume nog eens af naar onze hoofdstad, in samenwerking met [PIAS] Nites deze keer. Nieuwsgierigheid overwon en we konden het niet laten om eens een kijkje te nemen in Paleis 12 van Brussels Expo. Smartphones, korte topjes en veel gegil hadden de bovenhand, maar kon de Australiër zich hierboven zetten en ons de show leveren waar we allen op hoopten?

Het startschot van de avond geven was weggelegd voor Vessels, vijf kerels uit Leeds die elektronische postrock van de bovenste plank serveren. Met hun warme, meeslepende sounds kregen ze het publiek, of toch wie al aanwezig was op dit vroege uur, makkelijk mee op een trip vol overgave die nog een tijdje in de trommelvliezen bleef nazinderen. Als geen ander bouwden ze op van ambient en downtempo electronica naar het stevigere percussiewerk, waar de twee drummers in het Britse quintet ten volste tot hun recht kwamen.

Petje af voor [PIAS] Nites. Toegegeven, als we dachten aan een Heizelpaleis als locatie konden we moeilijk het idee van een grote blok beton uit ons hoofd zetten, wat veel beloofde voor de akoestiek. Maar niets was minder waar. Op het geluid was niets aan te merken. Er hingen zwarte doeken tegen de muur die zorgden voor optimaal geluid en een - voorlopig nog - aangename temperatuur in de halfgevulde zaal. 

Tijd voor de volgende in het rijtje, Salute. Dit jong talent uit Brighton was de nederigheid zelve tijdens zijn set. Hij was dan ook niet schuw om dit te laten blijken en nam na een half uurtje de micro in de hand. De Britse belofte vertelde over wat een held Flume voor hem was en hoe onwezenlijk hij het vond om in zijn voorprogramma te staan. Hierna volgde een aaneenrijging van eigen tracks, die enthousiast ontvangen werden door de ondertussen al toegenomen menigte. Afsluiten deed hij verrassend met zijn prachtige edit op Nas' You Owe Me. Heerlijk moment.

En dan was het eindelijk zover, hét moment waarvoor iedereen gekomen was. Helaas liet de heer Flume nog drie kwartier op zich wachten, een kwartier langer dan gepland.

22u15, lichten uit, gegil en smartphones die worden bovengehaald. Jep, dat moet het begin wel zijn. Na een mistige intro kruipt Flume uit zijn verstopplaats en gaat hij achter zijn glazen, driehoekvormige booth staan. Na wat aanmanende woorden te roepen deelt hij mee dat hij van plan is veel nieuwe tracks te spelen, maar eerst wat ouder werk gaat brengen. Zijn remixes van Slasherr, Hyperparadise, en Tennis Court deden Paleis 12 op zijn grondvesten daveren. Wat klassiekers erin gooien als begin kan nooit slecht zijn.

Aan originals mankeerde het ook niet. Flume's Holdin On en Sleepless werden opgevolgd door recenter werk Smoke & Retribution en Never Be Like You, waarbij hij vocale steun kreeg van Kučka en Kai. Met Core van RL Grime begon hij aan het definitieve sloopwerk van de zaal. Als laatste track koos hij voor zijn remix van You & Me, wat net de druppel was om het publiek in complete extase te brengen.

Geen laatste nummer zonder bisnummer natuurlijk. Na veel handjesgeklap en geroep kwam de jongeman terug het podium opgeslopen. Some Minds werd in koor ingezet en we waren weer vertrokken. De laatste stukjes energie die nog aanwezig waren in het lichaam werden volledig opgebrand toen Flume zijn track met Chris Emerson - vroeger vormden ze het duo What So Not - startte. Hun herwerking van Get Free van Major Lazer werd dan ook het laatste nummer.

Bezweet waren we zeker, maar voldaan? Soms leek het allemaal wat te veel ingestudeerde knoppendraaierij. Hij kwam eens naar voren om te springen en in zijn handen te klappen, draaide met overdreven bewegingen aan zijn controller, tikte af en toe eens geforceerd op een drumpad enzovoort. Dat had niet gehoeven. Nevertheless, het was een show die volledig voldeed aan de verwachtingen, al hadden we misschien gehoopt op een extraatje of meer live-elementen. Misschien iets voor de volgende keer?

Het totaalplaatje klopte wel. Koning Flume deed zijn ding, de surrealistische visuals dropen - gesyncroniseerd op het crispy geluid - van de LED walls en iedereen ging uit zijn dak. De heer en meester van de hedendaagse muziek was dan ook meer dan voldaan en bedankte Brussel uitvoerig voor de leuke vibes.

Laten we niet vergeten dat in de tweede zaal de Tangram Label Night plaatsvond. Dit Belgisch label koos ervoor om de meest beloftevolle talenten van eigen bodem op de affiche te zetten, wat een geslaagde keuze was. Zonde dat sommige settijden overlapten met die uit de grote zaal, waardoor de tweede zaal soms onderbevolkt was. Nadat Flume zijn set erop zat, kwam daar verandering in. Een hele menigte trok naar LTGL die aan het werk was in de Tangram-zaal. Er werd rustig gedanst, gedronken en genoten van de ademruimte, die ver te zoeken was de voorgaande uren. Niet veel later nam Up High Collective het over van dit Limburgs talent. We gaan een mooie toekomst tegemoet met onze hip hop uit eigen land.

Foto's © [PIAS] Nites
Ontdek meer...Event
Artiesten in dit artikel