Dimitri Andreas bouwt eigen MIDI-controller

Wat te doen als geen enkele MIDI-controller aan je eisen voldoet? Dan bouw je hem zelf maar! De West-Vlaamse producer Dimitri Andreas dacht er hetzelfde over, en bouwde zelf zijn eigen MOOD controller!

Dimitri Andreas heeft als dj en producer reeds een mooie carrière opgebouwd. Releases op labels als Kling Klong Records en samenwerkingen met internationale toppers als Marc Romboy mag hij reeds op zijn conto schrijven. Als producer in zijn eigen studio The White Cabin gaf hij al mee vorm aan de sound van tal van gevierde bands. Zo ontfermt hij zich de laatste tijd als producer over SX. Bij al dat producen miste hij net die éne controller die tegemoetkwam aan alle vereisten. We stelden hem enkele vraagjes!

FUZZ - Hey Dimitri! Hoe kom je er in godsnaam op om je eigen controller te bouwen? Voldeed er geen enkele controller aan je eisen?

Dimitri: Als je muziek maakt op een akoestisch instrument heb je enorm veel controle over nuances waardoor je beter je gevoelens in de muziek tot expressie kan laten komen. Bij elektronische muziek gebruik je knoppen om bepaalde instellingen aan te passen. Ik had al goeie controllers zoals mijn SSL Nucleus, die ik als mixer niet zou kunnen missen. Maar ik miste iets eenvoudigs, met grote knoppen en kleuren die mij intuïtief vertellen wat de functie van iedere knop is.  

FUZZ - Om zelf zo'n controller te maken heb je wellicht heel wat achtergrondkennis nodig. Werkte je dit project alleen uit, of waren er nog andere technici die meehielpen aan het bouwen van de controller?

Dimitri: Met het ruw idee van hoe ik de controller wilde, heb ik Matthias Neuville, die toen stage liep bij mij, aan het werk gezet. Hij maakte het elektronisch schema. Samen zijn we dan op zoek gegaan naar alle onderdelen. Ik heb de lay-out van de knoppen met de LED-strips ontworpen.  

Het was een lang proces, we hebben enorm veel nagedacht en meermaals getest hoe we de controller de beste functies konden meegeven. Matthias heeft uiteindelijk de software in de controller geprogrammeerd. Ik hou enorm van heel het proces van idee tot afgewerkt product, eigenlijk vertoont het zelfs veel gelijkenissen met de productie van muziek.

FUZZ - Waarin verschilt deze controller van andere die op de markt beschikbaar zijn?

Dimitri: Hij is enorm multifunctioneel en erg flexibel. Grote knoppen, robuust met duidelijke en aanpasbare indicaties. De controller kan zowel als intelligente MIDI-controller als DAW Mackie-controller (MCU) gebruikt worden. De vele kleuren zijn ook in een live-setting super handig. Er zijn verschillende ‘pagina’s' met MIDI-knoppen, en zonder naar de LCD te kijken voel je al dankzij de kleuren welke knoppen wat doen. 

FUZZ - Is dit nu een uniek exemplaar, of bestaan er meerdere van?

Dimitri: Er bestaat maar één exemplaar van. Dat gebruik ik in m’n studio. Maar als er genoeg vraag komt, kan ik misschien overwegen om er meerdere te maken. Misschien moet ik hier wel een crowdfunding rond opzetten?

FUZZ – Dus je speelt wel met het idee om de controller op de markt te brengen?

Dimitri: In eerste instantie ontwierp ik alles voor eigen gebruik. De MOOD controller is ontworpen zoals old school mixers; heel stevig en robuust. Er is dan ook veel tijd in gekropen om alles te bestukken en bekabelen ervan. Dit brengt een hoge productiekost met zich mee waardoor andere bedrijven dit soort controller nooit zouden maken. Zelfs bij productie in grote getalen zou het een high-end kwalitatief product worden waarvoor je wel eens diep in de buidel zou moeten tasten. Ik heb er geen idee van of er veel freaks rondlopen die er evenveel voor over hebben als ik, maar wie weet…

FUZZ - Was dit je allereerste ervaring met het maken van controllers?

Dimitri: Nee, eerder had ik al een eerste controller Glome ontworpen, samen met een andere student (Christophe Rouckhout). Die controller is ondertussen al op heel wat vlakken geüpdatet.

Mijn Glome is een lichtgevende, opblaasbare bal uit kunststof, voorzien van sensoren en elektronica die draadloos in verbinding staan met de DJ of performer/artiest. Glome wordt vervolgens in het publiek gegooid en zo neemt het publiek controle over een deel van de muziek en het licht. Enerzijds kan ik perfect op de muziek gesynchroniseerde lichteffecten tot in het publiek te brengen. En nog belangrijker, het publiek kan de muziek zelf sturen door Glome aan te raken, weg te gooien, te roteren,... Dankzij Glome kan elke knop of toets door het publiek worden overgenomen en voelt het publiek zich meer betrokken bij de performance. Een unieke ervaring dus.

Op 15 mei organiseren we trouwens opnieuw een GLOME-event in de skatebowl in Kortrijk. Daar zal ik samen met het publiek een set spelen. Het is m’n ambitie om dan live een nummer op te nemen waarbij het publiek een deel van de muziek in handen heeft en zo ook deel uit maakt van de compositie. 

FUZZ - Klinkt heel cool! We wensen je alvast veel succes verder met je MOOD controller en Glome!

Ontdek meer...Tech
Artiesten in dit artikel