Kozzmozz: audiovisuele hoogmis onder Amerikaanse regie (18/06)

Twee maanden was het al geleden dat Gent de intergalactische beatkunstenaars van Kozzmozz mocht ontvangen in zijn Vooruit. Het werd dus hoog tijd voor de laatste voorjaarseditie, voordat de zomer en de Gentse Feesten de stad in hun ban zouden krijgen. In de cockpit van onze spacecruise zaten twee Amerikaanse zwaargewichten die luisteren naar de namen Robert Hood, die aantrad onder zijn pseudoniem Floorplan, en DVS1. Deze werden bijgestaan door de niet veel minder zware gewichten van Spacid en Kr!z. Samen met een 3D-lichtshow, waren dit meer dan voldoende redenen om onze aardbol een nachtje te verlaten en richting Planeet K te trekken.

Met in het achterhoofd de aantrekkelijke plaatjes die resident en organisator Spacid altijd in de aanbieding heeft, trokken we meteen na de klok van elven richting de ingang van de Vooruit. Aanschuiven hoefde niet, en het verbaasde ons dan ook enigszins een stevig gevulde feestzaal te zien. Niet enkel goed gevuld met ruimtevaarders van alle mogelijke ervaringsniveaus, maar ook tot in de nok met alle mogelijke lazers en andere installaties waar flitsende lichtkronkels uit spoten.

Deze lazers werden aangevuld met projecties op een driedimensionaal doek boven het hoofd van de platenruiter van dienst en vervulden zo de rol van The Ongoing Portal, het thema van deze Kozzmozz. Qua conceptuitwerking kan dat tellen. Voor zoveel lazergeweld moest er - jammer genoeg - wel ingeboet worden aan balkonruimte, een anders altijd aangenaam extraatje in de Vooruit. Gelukkig liet niemand iets aan zijn hart komen en gingen de handjes al stevig op mekaar toen de technopionier uit Detroit even voor één uur op het podium verscheen en plaats nam achter de knoppen.

Floorplan, zoals de Amerikaan genoemd wil worden als hij hardere muziek speelt, koos meteen voor een strak tempo in zijn typische stijl. Stompe kicks met minimalistische verhaallijnen, ondanks wat probleempjes met de monitors greep de man de koe meteen stevig bij de horens. De strak uitgelijnde nummers werden regelmatig afgewisseld met verknipte, housevocals, wat voor tempo zorgde, maar evenwel voor net iets te veel tegenstellingen. Stilstaan was echter onmogelijk, en dat was ook te zien aan de uitdijende mensenzee waarin de zaal intussen was omgetoverd.

Na twee uur naar de ploppende beats van de founding father van Underground Resistance te luisteren, nam een kale veertiger, die naar de naam DVS1, luistert enthousiast over. Hij schakelde - zeer subtiel - een tandje bij en bracht de menigte in een staat die dichtbij extase aanleunde. Straffe kicks en messcherpe percussie werden door de quasi perfecte geluidsinstallatie tot tegen ons trommelvlies geslingerd. Indrukwekkend hoe de Amerikaan keer op keer - het is niet de eerste keer dat we de man aan het werk zien - zijn enthousiasme en passie voor de muziek waar hij van houdt probleemloos weet over te dragen op het publiek.

Honderdtwintig minuten van het beste der hedendaagse techno later, verscheen Kozzmozz-resident én steevast afsluiter Kr!z ten tonele. Aan een pompend tempo (om en bij de 134 bpm) toverde hij de ene na de andere brullende schijf uit zijn imaginaire hoed. Het publiek, het late uur en het verhoogde alcoholpercentage per capita indachtig, smulde van de platen als ware het zoete broodjes. Een perfecte afsluiter van een alweer briljante technoavond!

Volgende afspraak in de Vooruit op woensdag 20 juli tijdens Klankfest, waar Ampere en Kozzmozz samen een avond de touwtjes in handen nemen!

Ontdek meer...Event
Artiesten in dit artikel