Feestjaar Dacru Records draait verder met After Sunrise (19/06)

Bij Fuzz Magazine laten we graag elk elektronisch muziekgenre aan bod komen. Een trip naar After Sunrise om de minder bekende goa-paden te bewandelen konden we afgelopen zondag dan ook niet aan ons voorbij laten gaan. Een hele zondag goa- en psytrance in de Antwerpse Petrol Club? We zijn vertrokken.

Deze editie van After Sunrise staat volledig in het teken van Psy Fi, het Nederlandse goafestival waar eind augustus zo'n vijftienduizend bezoekers verwacht worden. Met een officiële preparty promoot organisatie Dacru Records hun Nederlandse collega’s, in ruil voor enkele bookings van hun label. Win-win.

Dacru Records pakt doorgaans uit met massafeesten zoals Tribal Roots en Organic Dreams maar After Sunrise staat sinds vorig jaar garant voor een gezellig zondags samenzijn voor goaliefhebbers. En dat is deze keer niet anders, zeker als je weet dat de zon uitzonderlijk zijn best doet.

De echte kenners onderscheiden goatrance, psytrance, forest, full on, dark, oldschool en hi-tech alsof het totaal verschillende kleuren zijn. Om het eerste deel van After Sunrise te beschrijven houden we het voorlopig gewoon nog op ‘progressive’, dat zich typeert door 135 beats per minuut.

Ambassadeurs van die stroming zijn deze keer Floyd, die door zijn acid en distortionaccenten onze aandacht meteen naar zich toe trekt, headliner Sonic Species en Digicult zelf. Dat laatste duo bestaat voor vijftig procent uit Bert De Decker, medebezieler van Dacru. Digicult schakelt een versnellinkje hoger en weet het publiek te bekoren met zeldzame maar zeer aanstekelijke vocals. Met deze remix op Paul Van Dyk valt het opnieuw op hoe dicht psytrance bij zijn populairdere broertje ‘trance’ staat. Een zeer onderschatte muziekstroming, dezer dagen.

Bij wijze van charme-offensief wakkert de Brit Joe Markendale of Sonic Species het Belgisch voetbalchauvinisme aan door even met de Belgische tricolor voor de camera te poseren. Dat blijkt te werken want het enthousiaste publiek raakt in vorm en de twijfelachtige huppelbewegingen van voordien evolueren hoe langer hoe meer naar onvoorspelbare kattensprongen. Je moet erbij zijn.

Maar dat enthousiasme ligt uiteraard ook aan de muziek. Markendale zelf geniet ook zichtbaar van zijn set, die bestaat uit progressive psytrance met een goed gelaagde sound. Van propere producties gesproken. De acrobaten en circusartiesten in het publiek leggen hun fluorescerende gadgets even aan de kant en slaan aan het dansen.

Hongertjes worden ondertussen gestild aan de Surf Food Truck. Lekker, dat zeker, maar zeven euro vijftig voor een visburger die je in je holle kies steekt is zelfs voor de gemiddelde hipsterfoodtruck te duur. Aan het eetkraam lonken duistere tonen ons vanuit de Boogloods. Het tweede podium huisvest chille vibes onder de noemer ‘psy ambient’. De guru’s van dienst zijn Kaleido, Phooka en Aquatone.

Bij Kaleido is de opkomst behoorlijk schaars, wat hem niet tegenhoudt om zelf enorm te genieten van deze rustige tonen. Helemaal zen. De Nederlandse Aquatone introduceert een laag melodie op de duistere sound en de zeteltjes worden gevuld met volk dat even wil afkoelen. Muzikaal heeft het wat weg van de betere Age Of Empires-soundtrack.

Terug bij de orde van de dag. Want op het hoofdpodium moet de progressive sound plaatsmaken voor ‘full on’. Met dit subgenre van zo’n 145 slagen per minuut weet je dat het dansen geblazen is. Dacru-poulain Ephedrix weet het publiek goed rond zijn vinger te draaien met een weloverwogen balans tussen tranceclimaxen en breakbeat intermezzo’s. Sterk werk.

In de Boogloods vindt Phooka dat het welletjes is geweest met de ambient en schakelt ook een versnelling hoger. Daardoor loopt dit podium ook volledig vol en wordt er nog tot middernacht verder gefeest op goa en psytrance. Waar die Vive La Fête tussendoor vandaan komt is ons nog steeds een raadsel, de man heeft duidelijk carte blanche gekregen in deze lekker opbouwende set van drie uur.

De zon gaat intussen onder en het hoofdpodium verhuist naar binnen voor D-ther en Input Malfunction. D-ther spelt ons nog eens een lesje in terminologie met de noemer ‘hi-tech’. Dat is psytrance met een harde kick en veel minder invloeden vanuit de trance-wereld. Het stevigere werk, zeg maar. D-ther draait heel wat eigen producties zoals Higher Entropy en polst terecht bij het publiek wat het ervan vindt. Het oordeel is positief.

Na een typerende goa-intro met Oosterse invloeden beweegt ook Input Malfunction zich voort doorheen een stevige hi-tech set. De laatste tuimelbewegingen van het enthousiaste publiek zijn ingezet.

Onze babbel met de grote jongens van Dacru Records lees je later in Fuzz Magazine. Daarin hebben ze het onder andere over hun feestjaar in teken van Dacru’s vijftienjarig bestaan en de komst van de godfather der goa - Raja Ram - naar de Koekenstad.

Kalender feestjaar Dacru Records:

Coverfoto © Kevin Schoonjans