Dekmantel Festival 2016 - Dag 3: pure liefde voor muziek (7/08)

In tegenstelling tot de eerste twee festivaldagen van Dekmantel begint de grand finale op een wat meer ingetogen manier. Van gras is er onder de gigantische overkoepeling aan de Main Stage geen sprake meer en ook de weergoden zijn in een sombere bui. De jongens van Dekmantel Soundsystem doen hun uiterste best om de vroege vogels of late doorzetters (wie zal het zeggen) van toepasselijke muziek te voorzien!

Terwijl een groot deel van het publiek uitkatert op de trage beats van de heren die dit hele festival op poten hebben gezet, lokt Moritz Von Oswald al vroeg heel wat frisse benen naar de Greenhouse Stage. De Duitse multidisciplinaire muzikant heeft waarschijnlijk in het verleden wat te veel kilo’s zwart goud meegesleurd en speelt zijn set al zittend verscholen achter zijn laptop.

Geen dure controllers of synthesizers op het podium bij deze meneer. Meer dan een MacBook met Ableton en zijn wandelstok heeft hij niet nodig om onze favoriete serre van Amsterdam tot een kookpunt te brengen.

Iedere dag opnieuw is het weer drummen om een goed plekje te bemachtigen aan de Boiler Room Stage. Wanneer de presentator aankondigt dat Sadar Bahar, 'een man met meer soul in zijn pink dan al de rest van ons tesamen' aan zijn set mag beginnen, hebben de gelukkigen hun plaatsje al lang verzekerd. De uit Chicago afkomstige dj heeft een arsenaal aan 7 inches meegesleurd en geeft het publiek een snelcursus 'Hoe draai ik met passie disco-, funk- en soulmuziek'. 

Kind aan huis Palms Trax mag het na zijn geslaagde passage in de Boiler Room op dag 1 nu nog eens overdoen. Van de meest intieme stage naar de gigantische Main Stage van Dekmantel, je moet het maar durven. Gewapend met eigen producties, een nog niet uitgekomen remix van Bicep en heel wat klassiekers weet de Brit het talrijk aanwezige publiek opnieuw volledig weg te blazen.

Het is niet velen gegeven om Music Sounds Better With You van Stardust te spelen zonder goedkoop over te komen, Palms Trax komt er volledig mee weg. Na twee uur vol liefde, gedans en strakke mixes sluit Jay voor de vrienden zijn set perfect af met een rework van het legendarische Rose Rouge van St. Germain.

Even later is het de beurt aan publiekslieveling nummer één Fatima YamahaBas Bron (ook wel bekend als de producer van De Jeugd Van Tegenwoordig) weet met zijn alter ego de volledige Main Stage te vullen. Na de heropleving van zijn in 2004 uitgekomen culthitje What's A Girl To Do, is zijn populariteit gestegen tot ongekende hoogtes en clubshows over heel Europa konden niet uitblijven.

Na zijn legendarische passage het voorbije jaar op de Boiler Room Stage weet de altijd zo goedgehumeurde Nederlander opnieuw een show van jewelste neer te zetten. Een absolute aanrader voor de Pukkelpop-gangers! 

Na een wat ééntonige set van DJ Koze op de Main Stage zijn we alweer toe aan de laatste acts van Dekmantel Festival 2016. Dat de programmator ervoor kiest om de Greenhouse Stage te laten afsluiten door de grondleggers van dubstep bewijst opnieuw waarom Dekmantel zoveel anders is dan de meeste andere festivals.

Het Britse duo Digital Mystikz zorgt vanaf de eerste beats voor een collectieve energiestoot voelbaar over het volledige festivalterrein. Dubstepklassiekers worden afgewisseld met nieuw materiaal, het publiek in de Greenhouse smaakt het allemaal. 

Op de Main Stage speelt ondertussen de selector der selectors een formidabele closing setMotor City Drum Ensemble laat zien waarom hij de eer verdient om de laatste platen van het festival op te leggen. Terwijl het einde steeds dichterbij komt, gaan alle remmen los. Enthousiastelingen kruipen op de speakers, de tentpalen worden beklommen en discoklassiekers galmen uit de Funktion One-speakers. Dit is waar Dekmantel voor staat, pure liefde voor muziek. Tot volgend jaar!