Pukkelpop dag 1 en 2: plezier en vertier in Booth en veel meer

Woensdag

Woensdagmiddag, geen wolkje aan de lucht. Om zes uur opent de festivalweide van Pukkelpop 2016 en ondertussen is het maar wat chillen op Camping Chill, de vroegere camping A. Met een line-up om u tegen te zeggen, zal deze editie ongetwijfeld eentje worden om nooit te vergeten. 

Ondanks de schroeiende zon begeven we ons naar Booth voor Konna en zijn melodische house en techno. Met zijn funky start en vooral smooth house zou deze kerel misschien zelfs als afsluiter van deze eerste dag niet misstaan in de Booth.

Booth is de nieuwe stage waar opkomend elektronisch geweld hun opwachting mag maken. Roestige ijzeren panelen en camouflagenetten geven het een post-apocalyptische look, denk Mad Max. Naarmate de zon ondergaat verschijnen er steeds meer mensen die zin hebben om te feesten.

Na wat losgezwierd te hebben bij Konna, wint de nieuwsgierigheid het en vertrekken we op verkenningstocht. Zo komen we uiteindelijk bij de Boiler Room terecht, een grote tent met een tiental meter boven ons gigantische strandballen die zich doorheen doorschijnende kokers bewegen. Ilse Liebens draait een hoop popnummers, onder andere Niggas In Paris, Where Are Ü Now, nog wat Yeezy met Golddigger en als kers op de taart Beyoncé. Het grote publiek danst en zingt uit volle borst mee.

Goed voor eventjes, maar wij snakken terug naar iets meer diepgang en die vinden we alweer in Booth bij Lee Davon. In vergelijking met de Boiler Room is hier aanzienlijk minder volk maar sfeer des te meer. Het onvermijdelijke dipje van de eerste avond wordt al snel omvergeblazen door Lee's denderende bassen.

Elastische geluiden maken de weg vrij voor degelijke beats. Don't Want No Short Dick Man van 20 Fingers passeert de revue, wat een topnummer. Terwijl Gewelt feilloos overneemt in The Booth met dezelfde opzwepende techno met funky vibes gaan we nog eens opverkeningstocht.

Met Gewelt op de achtergrond genieten wij ondertussen nog eventjes van de knappe visuals op de containers van The Video Wall en zelfs nog beter - degene die op Castello geprojecteerd worden. Een welgemeende pluim voor het creatieve genie dat hiervoor verantwoordlijk is. Het is ook daar dat we eerder die dag ManoeuvresFaces On TV en Magnus zagen passeren.

Met niks dan verrassingen. Manoevres, het zoveelse project van Sean Dhondt en zijn maatjes van CustomsZornik en Tout Va Bien zorgen voor een lekker eerste optreden van de dag. Maar voor ons is het vooral uitkijken naar electronica en de grote hamvraag rond Faces on TV - is het meer waard dan die dubbele radiohit? Het antwoord is ja, en duistere melancholie troef. Nog meer troeven zijn te vinden bij Tom BarmanTim Vanhamel en CJ BollandMagnus is weer op dreef en weet Castello in vuur en vlam te zetten met snerpende gitaren, kokketerende frontmannen en duistere drumcomputers.

Morgen wordt het nog beter.


Donderdag

Rise and shine Kiewit! De donderdag van Pukkelpop wordt vaak bestempeld als de dag met de beste line-up, zo snel mogelijk de wei op is dus de boodschap. Niet zonder eerst de Thrift Shop te passeren voor gekke atributen die niemand nodig heeft maar dan ook geen knijt kosten. In Wablief? staat kersvers en overduidelijk terecht Humo's Rock Rally winaar Whispering Sons al op ons te wachten. Mix uiterst dansbare ritmes en atmosferische postpunk-geluiden tot hedendaagse new wave, voeg daar nog een hit aan toe en een tevreden publiek, en je hebt net de cocktail van het ideale optreden gecreëerd. Dat smaakt naar meer.

Ondertussen wacht een vlot vullende Dance Hall op de Amerikaanse rapper Mick Jenkins. Dertig minuten later en nog altijd geen spoor van de rapper/poëet, zijn optreden zal uiteindelijk verplaatst worden naar zaterdag. Teleurgesteld zoeken we dan maar ergens anders ons heil, in de Boiler Room bijvoorbeeld. Daar zijn Jewels en EAGL aan het draaien. De deejay uit Peer brengt met zijn befaamde Grensloos feestjes future en hiphop naar Limburg. 

Met het betere future-werk kunnen deze mannen al om één uur 's middags een feestje starten. Een beetje Skepta kunnen wij altijd wel smaken, gevolgd door Mura Masa en een Jarreau Vandal edit. Genoeg variatie in de set om het boeiend te houden. 

Na dit puur elektronisch geweld, lusten wij wel iets meer 'live' en is dat nu net wat oaktree in gedachte heeft in CastelloAdriaan de Roover uit Kalmthout brengt onder de naam oaktree knappe, melancholische muziek met subtiele beats. Betoverende en rakende harmoniën en soundscapes zijn schering en inslag bij zijn optreden. Adriaan zelf, een violist, drummer en zangeres/synth-speler staan klaar om Castello te betoveren. Lange klanken met een traag crescendo passen perfect in de donkere sfeer die de overdekte tent uit zichzelf creëert.

Met de wind door de haren staat ook de zangeres sterk op haar benen, al was het eerst nog zacht. Maar zodra de denderende beats hun opwachting maken, wordt de muziek overweldigend. De synths spelen hier perfect op in en het samenspel maakt iets onbereikbaars en melancholisch. Hoogtepunt? Ghost

Agathe Danon

Na deze klasse is het tijd voor The Underachievers, hiphoppers die door FlyLo zelve werd ontdekt en direct aansluiting vond bij het Brainfeeder-label. Nummers zoals The Mahdi en Herb Shuttles zetten de tent in vuur en vlam. Een goede sfeer in een goed gevulde Dance Hall waarbij het geluid dik in orde is. Hiphop van de bovenste plank.

Op naar Swindle in Castello. Samen met zijn band: drums, saxofoon en trompet laat hij geen steek vallen. Het startoffensief wordt ingeluid door nummers die onvermijdelijk de link leggen met BBNG en STUFF. Naarmate de set vordert, komt er meer funkiness in à la Pomrad. Die gedachte is nog maar net gevormd wanneer de kerel toch wel een keytar bovenhaalt, zeker? Naar het slot toe wordt de funk achterwege gelaten en maakt die plaats voor  enkele grime-tracks. Mad Ting, zijn nummer met JME is een essential en wordt dan ook direct bekroond tot hoogtepunt van de set. Een uitbarsting van alle overbebleven energie blijft dan ook niet achterwege bij dit nummer.

Volgende op ons verlanglijstje is Le Motel, de Brusselse producer die deel uitmaakt van het Leuvense Tangram Records. Hij is echter niet alleen. De Brusselse rapper Roméo Elvis vergezelt hem. Le Motels laidback nummers en Roméos stem, het klikt. Nummers van Morale worden vol overtuiging gebracht. Nog één keer draait Le Motel hit en knalnummer Bruxelles Arrives alvorens Roméo de stage verlaat. Het is echter nog lang niet gedaan, opeens voelen we wat dub vibes, invloeden van Mount Kimbie en ook wat werk van zijn EP OKA .

Terug in Castello is het genieten tijdens de liveset van Nederlands houseduo Detroit Swindle. De jolijtige kerels doen het vrij stevig vandaag en brengen een set die volledig past in de keet die Castello is, duister. De meest funky platen en disco-intermezzo's waarvoor Detroit Swindle bekend staat blijven uit maar het alternatief publiek is volledig mee. Een uurtje lang knallen op vier vierde tegen een tempo van 128 toeren per minuut, dat hadden we echt even nodig.

Minder goed nieuws in Dance HallCassius heeft zijn liveband niet meegenomen waar we al jaren zot van zijn. Een beetje verwarrend gezien het met een deejay-set doorgaans tourt onder de noemer Phillipe Zdar (en per gelegenheid met Hubert Boombass). Gelukkig hebben de Fransmannen wel nog een visueel spektakel meegenomen in de vorm van een weelderige jungle met een vulkaan als dj-booth en lava met lichteffecten. Dat heb je na tien minuten ook wel gezien, zeker bij klaar daglicht. Muzikaal klinkt de afgevlakte house ook niet geweldig meeslepend en het slotoffensief met hitjes als I <3 U So en Toop Toop weet ons ook niet te overtuigen. Waar is die lekkere French touch?

Tijd voor wat Jarreau Vandal, de Amsterdamse producer die gespot werd door Iamnobodi en een Soulection-telg werd. Zijn Vandalized edits zijn alvast schering en inslag in de sets van grootheden. Van funk tot grime tot pop tot gospel, u vraagt en hij geeft. Er is alweer weinig volk in de Booth. Jammer, want deze nieuwe stage is zich stilaan tot onze charmerende favoriet aan het ontpoppen.

Nu en dan mag er ook een guilty pleasure tussen zitten, dunkt ons. Waarom geen RiRi voor een keer? Haar nieuwste album ANTI is absoluut niet slecht met nummers zoals Needed Me, Work en Consideration (feat. SZA) en ook haar ouder werk kunnen wij best smaken. Dat is onze gedachte wanneer we naar Main Stage vertrekken. Veertig minuten later is er nog geen spoor van Rihanna.

Het geduld verliezend trekken we terug naar Booth waar we tenminste zeker kunnen zijn van het feit dat goeie muziek een must is. Hier is de Franse wonderjongen STWO aan het draaien. Sophie's Lemonade, James Blake, alweer Mura Masa - rond dit tijdstip dringt de boodschap door dat hij geannuleerd is. Een aangename set met enkele pareltjes zoals Wildfire van SBTRKT. Een van de weinige keren dat Booth stampvol zit. Als slotoffensief speelt de producer nog het nummer waarmee het allemaal begonnen is: Lovin U.

Na het geweldig niet-elektronisch concert van Battles in Club - echt een aanrader - leidt de interesse ons terug naar Rihanna die net aan een charme-offensief bezig is in de vorm van UmbrellaRude Boy en Diamonds. In tegenstelling tot de kritiek en het collectief boegeroep is de superdiva wel degelijk live aan het zingen, hetzij met vooropgenomen zang in de achtergrond. Ook de band speelt alles live overheen voorgeprogrammeerde baslijnen. Dat is allemaal niks nieuws anno 2016 en absoluut geen 'playback', zoals het gemompel doet vermoeden dat rondom ons klinkt. Eminem deed enkele jaren exact hetzelfde op dit podium, maar dan met betere muziek. Over alle andere kritiek die de superster over zich heen krijgt valt moeilijker te discussiëren.

Het diepe verlangen in onze ziel naar techno leidt ons weliswaar terug naar Boiler Room, waar Nina Kraviz haar opwachting maakt. Rechts vooraan staan we terwijl de visuals ons aangenaam verrassen, trippy druppelvormen waarin Nina verschijnt in afwisseling met rode kubussen die de tent verlichten. Distorted effecten geven de perfecte beelden om te kijken tijdens deze technoqueens set. Dit zijn de standaard visuals in Boiler Room, maar Nina op groot scherm geeft toch een extra dimensie. Iedereen weet waarom. Muzikaal is het zoals steeds genieten met een knallende raveset en Belgische classic The House Of House als absoluut hoogtepunt. De halfgevulde Boiler Rihanna is nog steeds bezig op de Main - ontploft.

Met dank aan de kuren van Rihanna moet ook Die Antwoord noodgedwongen veertig minuten te laat beginnen. Cue Carmina Burana en visuals van een fysiek gehandicapte jongen, het fucked-up Zuid-Afrikaans feestje is begonnen. De bekende nummers komen allemaal aan bod met tussenin wat matige trap uit de vingers van DJ Hi-Tek. Tijdens deze trappauzes maken ¥o-landi Vi$$er en Ninja gebruik om van outfit te wisselen. Tijdens Pitbull Terriër heeft Ninja een masker en baggy pull en broek aan om aan het einde zo schaars mogelijk gekleed rond te huppelen. Feesten, twerken en raven, een korte samenvatting van het excentrieke Die Antwoord.

Nog eventjes Boiler-en bij TLP waar hit na hit op de massale menigte wordt afgeschoten. Blurred Lines? Check. Hotline Bling? Check. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar het werkt want de Boiler Room is zo goed als vol, zoals steeds op deze zogenoemde afterparties. Veel meer dansruimte is er in Castello, die sinds dit jaar samen met Booth ook afterparties organiseert tot vier uur. Een evolutie die wij alleen maar kunnen smaken. Terwijl het plebs wild gaat in Boiler zakt de meerwaardezoeker af naar de geweldige set van San Soda

En dan nog enkele noties van het niet-elektronisch aanbod. Kiran Leonard verrast ons in Lift - het nieuwe podium met opkomend talent - Edward Sharpe & The Magnetic brengt heel veel sfeer mee naar MarqueeRy X in Club is ietwat teleurstellend doch aangenaam, Wolfmother bevestigt voor een halfgevulde Main StageDe Ideale Wereld werkt ondanks technische problemen op de lachspieren in Wablief?!, het beenharde Clutch doet The Shelter zoals gewoonlijk op zijn grondvesten daveren en ondanks de vele kritieken sinds de nieuwe bezetting brengt Bloc Party een magnifieke festivalset met een uizonderlijk uitbundig publiek tot gevolg naar Marquee. Maar de absolute toppers voor de rockers onder ons zijn - net zoals op WerchterThe Last Shadow Puppets en revelatie Battles. Serieus, opzoeken die handel.

Spannend afwachten wat morgen voor ons in petto heeft.