Horst Arts & Music 2016: Elektronisch paradijs op aarde

Het afgelopen weekend werd er één om niet snel te vergeten, de derde editie van Horst Arts & Music vond namelijk plaats in en rond het prachtig middeleeuwse Kasteel van Horst. Het is al lang geweten dat kunst en muziek een gouden combo zijn, voeg daar deze toplocatie nog eens aan toe en het idyllische plaatje staat er.

Dag 1


Horst is ondertussen al aan zijn derde editie toe en keer op keer geeft het festival ons het beste van het beste qua elektronische muziek. Met alweer een line-up van jewelste konden we het dan ook absoluut niet laten om ons hoofd te laten zien.

Arriverend op de wereldse klanken van Dj Kwak en Dj Reedoo van Strictly Niceness, voelden we ons direct thuis tussen de Hagelandse heuvels van Horst. De Dumb Drone waar zij speelden is één van de twee stages op Horst en evenzeer één van de vele kunstwerken in en rond het kasteel.

Naarmate de zon verdween achter de omringende bomen, begon er stilaan vaart in de zaak te komen. Het aantal festivalgangers nam volop toe en de sfeer liet gewoonweg voor zich spreken. Wat een prachtig zicht!

Terwijl de heren van Strictly Niceness nog eventjes Ms. Jackson van Outkast door de draaitafel halen, vertrekken wij naar de Courtyard, waar de house-dj's van dienst niemand minder dan het duo Mr. Saturday Night was, dat hun uitgebreide vinylcollectie bovenhaalde.

De Courtyard is de tweede stage van Horst en bevindt zich op de binnenkoer van het middeleeuwse kasteel. De heren van het Amerikaanse duo Mr. Saturdy Night zijn de grondleggers van de Mister Saturday Night-feestjes waar teruggeven aan de community centraal staat. De aandacht terug vestigen op de mensen op de dansvloer, daar staan ze voor.

De tijd raasde voorbij op Horst en het was plots kwart voor 9. Tijd voor het Leuvense Up High Collective dat aan hun set in de Dumb Drone begon. Hun experimentele beats gepaard met wacko sounds kunnen ons immer bekoren en dus begaven we ons zonder twijfel naar de Drone.

Monomade en Phonemica, hun twee EP’s die dit jaar zijn gereleaset, werden vol gevoel voor elk miniscuul detail gedraaid. Duistere beats domineerden de sterke set en onze persoonlijke favoriet Limit Kicks werd als slotoffensief gebruikt.

Daaropvolgend in de Dumb Drone was het de beurt aan Onra om een vervolg te smeden op het stevige werk van Up High Collective. Aanvangend met enkele strakke beats nam hij de stage feilloos over en terwijl wij naar de Courtyard afzakken om golden house boy Leon Vynehall te zien, horen we Onra in de verte nog wat funky tunes draaien.

Een stampvolle Courtyard genoot ondertussen met volle teugen van Leons onweerlegbare houseset. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze man momenteel één van de grote houseproducers in het Verenigd Koninkrijk is. Al mocht er misschien iets meer opbouw in zijn set zitten, soms leek het een tikkeltje ééntonig.

Na Leon was het tijd ook de foodstanden eens te inspecteren. Ook daar leverde Horst verfijnd werk. Enkele dagen voor het festival trokken een topchef en wat vrijwilligers zelfs de nabijgelegen bossen in om lokale kruiden voor het eten te verzamelen en het eten zo naar een nog hoger niveau te tillen.

Op dat moment werd de charme van Horst nog meer duidelijk. Op de houten steiger boven het water zittend, konden we niet anders dan met volle teugen genieten van het schouwspel. In de verte schenen hier en daar wat lichtjes van wandelaars rond de vijver en met heerlijke muziek op de achtergrond, namen we de prachtige locatie in ons op.

De volgende op ons lijstje was één van de grote namen op Horst, dubstep-pionier en ½ van Digital Mystikz: Mala. Menig fan juichte wanneer onze landgenoot Lefto de Engelse producer aankondigde. Mala trok vervolgens van leer met een stevige portie dub in zijn set.

Zijn wederhelft Coki van Digital Mystikz kon natuurlijk niet ontbreken in de mix, zo werden onder andere Goblin en zijn remix van Weh Dem Ah Do vanuit de Drone gelanceerd. Dub, dubstep en grime vonden allemaal hun weg naar de Drone en werden telkens hartelijk ontvangen door het in hogere sferen verkerende publiek.

De eerste dag van Horst Festival werd door niemand minder dan de Amerikaanse Machinedrum afgesloten in de Dumb Drone. Deze producer legde al zijn hand aan minstens een dozijn albums met onder andere Vapor City en eerder dit jaar met Sepalcure, het project dat hij samen met Braille runt. Verder bracht hij ook nog een zomerhit uit met MeLo-X, de beatmaker van Beyoncé.

Dat hij over een gigantische collectie muziek beschikte om een set mee te vormen, stond vast! Op Horst koos de Amerikaan duidelijk voor zijn nieuw materiaal met pop-invloeden, zo ook met zijn nieuwste single Do It 4 U. Vooral de vocals laten uitschijnen dat Machinedrums nieuw materiaal subtiel flirt met verscheidene pop-elementen.

Aanmanende beats zetten de Drone voor de zoveelste keer die dag in vuur en vlam, poppy melodieën met de daarbij horende stevig ritmes lieten de vergelijking met PC Music zelfs niet achterwege. Wat een verrassing zelfs wanneer plots Kanye’s Fade door de boxen klonk en later nog eventjes wat grime volgde met One Sec van Novelist. Dreunende beats die nog het meest bij hardstyle aanleunden, zorgden vervolgens voor een dolle afsluiter. 


Een halfuurtje op de shuttle vanuit Leuven en voila, de tweede dag van het festival kon beginnen. Met zowel Belgische als internationale toppers kon het niet anders dan dat het opnieuw geweldig zou worden. Lefto, Lapalux en Lone zijn enkele van de namen die wij in het oog zouden houden.

Bij aankomst was Haring net aan zijn set begonnen, een ideale starter voor deze zonnige zondag. Zijn muziek bevrijdde het vroege volk van hun angst om te dansen en al snel stond er een pak mensen het beste van zichzelf te geven in de Dumb Drone.

 

Awesome vibes!

Een foto die is geplaatst door Haring (@iamharing) op 10 Sep 2016 om 7:54 PDT

Het spijtige einde van Harings set werd al snel opgevangen door Awesome Tapes From Africa en zijn, jawel, geweldige tapes van Afrika. Deze man put zijn sets uit de ontelbare tapes die hij doorheen de jaren heeft verkregen. Afrobeat, highlife, disco; de dj deed zijn naam alle eer aan met een gevarieerde set.

Afrikaanse gezangen, conga’s en bongo’s werden steevast op het publiek afgeschoten. Het startsein voor De Drone was gegeven! Enkel jammer dat het geluid in het begin van de set enkele keren weg viel.. 

We bleven genieten van het zonnetje in de Dumb Drone in afwachting van Jameszoo, de getalenteerde Nederlandse producer. Hij begon met wat jazz en beats en het zat direct goed voor ons. Na Awesome Tapes From Africa was er best wat volk vertrokken naar andere oorden, dus was er ruimte zat voor iedereen om eens goed los te gaan.

Hiphoptracks zoals King Kunta en Alright van Kendrick Lamar kwamen aan bod, maar ook zijn vriend en producer Thundercat en zijn funk verschenen soms in de set. De zon ging stilaan onder en Kaytranada's Light Spots dook op in de set. Aan het einde was er dan weer sprake van het stevigere werk met onder andere Solid van Mr. Oizo.

Enthousiast waren we vast en zeker toen werd aangekondigd dat Lapalux dit jaar wél zijn opwachting zou maken na zijn annulatie vorig jaar. We hoopten dus dat hij onze hoge verwachtingen kon inlossen. Lapalux ving aan met een ambient intro die snel transformeerde in harde, overheersende beats. 

Zo was de toon al meteen gezet voor het komende uur, de muziek helde eerder toe naar zijn alias LPLX waarbij hij eerder voor de stevige bass & beats koos, zoals Throw Dem Bands waarin een snelle hi-hat de lage vocals en bas begeleidt. Op het einde van de set kwam zijn nieuwste album dan toch bovendrijven met materiaal à la Lustmore.

Na Lapalux kwam Lone al opdraven. Deze Engelse producer vergaarde al snel roem bij R&S Records en kon ook al indruk op ons maken op Pukkelpop, al speelde hij daar wel live met een drummer. 

Tijdens Lone werd de Dumb Drone pas echt gelanceerd. Hij liet misschien niet die supersnelle beats op ons los zoals op Pukkelpop, maar hij stuurde eerder een gevaarte vol aangename en overtuigende housebeats op ons af.

Bij een korte plaspauze worden we vervolgens toch even verrassend genoeg aangetrokken door een toilet met een dertigtal toeschouwers. Het fenomeen van de toilet-dj was dus ook tot in Horst doorgedrongen. De toilet-dj liet niets aan het toeval over en bezorgde elke wc-ganger een aangenaam toiletbezoek met een goede dosis funk & disco. 

Ondanks het feit dat we Lefto al meermaals aan het werk zagen, blijft zijn muzikale aantrekkingskracht te groot om zijn optreden voorbij te laten gaan. Lefto, de muziekconnaisseur der Belgen, gaf als afsluiter van Horst Festival 2016 het beste van zichzelf. 

LA beats in de vorm van The Gaslamp Killer, alsook Thundercat passeerden weer de revue. Een eclectische set vol knappe nummers zoals we van hem gewoon zijn. Zelfs Adele's Rolling In The Deep moest eraan geloven.

Als dan ook nog Dang! van Mac Miller ft. Anderson. Paak en Jamie XX' Gosh werden gedraaid, barstte de stage helemaal uit elkaar. De Dumb Drone begaf zich buiten de stratosfeer en het zag er niet naar uit dat hij snel terug zou landen. Lefto gaf alles wat men van hem verwachtte en meer. 

Met een uitverkochte editie zat Horst Festival ook dit jaar weer heel knap in elkaar. Gedurende twee zonnige dagen werden de middeleeuwse weide en het kasteel omgetoverd tot een elektronisch paradijs. Natuurliefhebber of muziekliefhebber, hopelijk was u er bij. Tot volgend jaar!