Fuzz Five #46 - Pilose

Het zijn drukke tijden voor Pilose. Voltage Festival zit nog vers in het geheugen, net als de geslaagde CultUS x Quest Open Air, en daar komt 4 Years Ohm er al aan. Pilose, één van de drijvende krachten achter al deze concepten, vond tussendoor ook nog even de tijd om zijn favoriete platen van het moment samen te stellen voor Fuzz, waaronder een specialleke met postpunk van eigen bodem!

Wat begon als een Kortrijkse radiopodcast, groeide al snel uit tot een groter plaatje. Na een reeks succesvolle events in De Kreun gecombineerd met de fijne podcasts, werd Ohm een waar begrip in West-Vlaanderen en daarbuiten. Later volgden nog het nevenconcept CultUS, een festival in Zwevegem met Voltage Festival en het bookings agency Korridor, waar onder meer Border One en A. Brehme deel van uitmaken. Hoe alles ontstond, legde Pilose reeds uit in ons uitgebreid interview enkele maanden geleden.

Tussen de voorbereidingen van 4 Years Ohm door - waarbij op zaterdag 24 september onder meer SHDW & Obscur Shape, Boston 168 live, Ron Costa en Jeff Rushin te gast zijn tijdens een 18 uur durend feest in De Kreun - koos Pilose zijn Fuzz Five, zijn vijf favoriete platen van het moment!

Helena Hauff - Peace of Pleasure

Pilose: “De meeste tracks die ik koos in mijn Fuzz Five zijn vrij nieuw, maar deze Helena Hauff is net als de volgende plaat van Skee Mask, niet van de recentste. Wel wou ik ze graag in mijn lijstje omdat albums vandaag de dag bij veel luisteraars nog amper aandacht krijgen. Daardoor verdwijnen soms prachtige tracks of hele albums helemaal onder de radar. Deze twee artiesten verdienen mijns inziens dus meer aandacht met hun album.

Helena Hauff om te beginnen heeft mijn liefde voor electro terug helemaal aangewakkerd. Die heerlijke rauwe 80’s sound kan tot op vandaag nog steeds verrassend fris klinken. Dit album, gereleaset op Actress zijn Werkdiscs, is daar het perfecte voorbeeld van. Wispelturig, speels en licht chaotisch bij momenten.”

Skee Mask - Panorama

Pilose: “Eén van de tofste albums van het jaar. Skee Mask bracht deze parel uit op het Illian Tape-label dat gerund wordt door de Zenker Brothers vanuit München. Het label en deze LP brengen een echt unieke sound waarin je veel breakbeats- en jungle-invloeden terugvindt. Alles is erg netjes geproducet met erg veel gevoel voor ruimte.”

Qindek – Drums Through Time

Pilose: “Qindek is een ietwat ondergewaardeerde Nederlandse producer. Ik hou erg van het abstracte ritme gecreëerd door de off beat percussie en de manier waarop hij er doorheen de track subtiel en minder subtiel mee speelt. Niet eentje om in elke set te spelen maar wanneer je deze voor het juiste publiek op het juiste moment brengt, zie je er geheid een heleboel met de oogjes toe staan zweven.”

Shlømo - Vertigo

Pilose: “Deze plaat heeft alles voor mij. Een lekker lage, groevende bas en dan die iconische, bij de ballen grijpende synth, die zo lijkt weggelopen uit een rave in de jaren ‘90. Werkt ook altijd, of je hem nu smijt op het einde van een warm-up set of midden een peak time slot, mensen gaan uit hun dak eens die synthlijn erdoor komt.”

Whispering Sons - Time

Pilose: “Ik gun mezelf toch één uitzondering wat betreft de richtlijn enkel elektronische muziek in deze lijst te verwerken. Postpunk is namelijk een genre dat toch wel nauw verbonden is met techno en Berlijn. Whispering Sons won de laatste Humo's Rock Rally en ik vind deze postpunkband en het parcours dat ze op zo’n korte tijd hebben afgelegd, echt impressionant.

Ze hebben daarnaast ook gewoon een heel belangrijke elektronische insteek met de drums en synthesizer in hun muziek, naast het feit dat ik ze héél erg goed vind en dit zowat mijn soundtrack is van de laatste drie maanden. Ook live zijn ze oerdegelijk, ze hebben me echt omvergeblazen tijdens hun passage in de Charlatan met de Gentse Feesten. Oja, de stem komt van een vrouw trouwens.”

Foto: © Mathias Lambrecht 


Kan je maar niet genoeg krijgen van onze Fuzz Five? Bekijk de vorige edities hieronder!