BBC wil "Netflix van radio" worden met nieuwe strategie

De Britse staatsradio heeft grootse plannen. BBC Radio 1 wil een on demand-dienst lanceren voor op je telefoon, gelijkaardig aan platformen als Netflix of Spotify. Met de nieuwe strategie zal je zo'n 25 uur aan radioshows kunnen opvragen of zelfs downloaden.

De radiozender zal daarmee vooral mikken op mensen on the go. BBC Radio 1 wil er zijn tijdens het pendelen of op weg naar je werk of school. Ben Cooper, chef bij de zender, ziet het als een grote stap voorwaarts. "We moeten onze manier van denken wijzigen. Naast de liveshows on air moet er ook een gecureerd aanbod zijn waaruit mensen kunnen kiezen."

"Wanneer ik zie tot wat Netflix in staat is met de tv-industrie, zie ik ook mogelijkheden op radiogebied. Ze investeren vele miljoenen in afleveringen van pakweg House Of Cards, waardoor mensen uiteraard de serie kiezen die er het mooist uitziet en de grootste sterren in de cast heeft zitten. Bij audio acht ik iets gelijkaardigs mogelijk."

Neemt de Britse radiozender op die manier de handschoen op tegen concurrenten als Spotify en Apple - die nota bene ster van het huis Zane Lowe wegkaapten. "Ze proberen ons van de troon te stoten op vlak van nieuwe muziek ontdekken. Daarom gaan wij resoluut voor de mediaglobalisering en denken we dus phone first."

De nieuwe dienst zou deze herfst al starten. Enkele van de aanwezige afspeellijsten zijn alvast New Music Friday en de meest gespeelde nummers van de afgelopen week.

Ontdek meer...Tech