Crevette Launch Party @ Fuse met Antal: de lont aan het vuur (24/09)

Er zijn wel meer redenen om spontaan in een dansorgie uit te barsten dan een nieuwe platenzaak ergens in het kluwen van grootstadsbranie dat Brussel heet. Zomaar uit het topje van ons hoofd: een comeback van Ingeborg op de televisie, de SoundCloud-playback die eens een paar minuten wél werkt zoals het hoort, of de pizzakoerier die te veel teruggeeft op een briefje van 20. Maar op zaterdag 24 september was de nieuwe platenzaak Crevette Records de enige ware reden om in de Fuse het hedonisme in de praktijk te brengen.

Er is een oud mandarijns spreekwoord dat zegt dat stille verlangens voor de grootste ontlading zorgen. Wat vreemd is voor een oud mandarijns spreekwoord aangezien er toen ginder geen siamese kat een woord Nederlands sprak. Maar als ze enige waarheid inhoudt, dan kan de Crevette launch party als bewijsstuk A dienen. Met Pim Thomas, nieuwbakken oprichter van Crevette Records (lees hier ons interview) en Antal als getuige.

Laatstgenoemde, de bestuursvoorzitter slash zaakvoerder slash allround badasselijkheid van de Rush Hour platenwinkel en het gelijknamig label in Amsterdam, kwam collegiaal doen en zette de tent volstrekt figuurlijk in brand. De ontlading die door de aderen van Pim moet hebben gestroomd tijdens de openingsweek, werd gereflecteerd in de splinterbom op de dansvloer van de tweede zaal in de Fuse

Het begon nochtans allemaal vrij rustig. In een waas van rozig neonlicht rijgde Antal zorgvuldig enkele liquide ambientplaten aan elkaar. Mensen bestelden drankjes en vertelden en luisterden en praatten. Een doordeweeks praatcafé met een apart felkleurig klanktapijt van mind altering elektronica.

Maar al vrij snel en toch zo geleidelijk verschoof de focus naar het terrein van de geroemde expertise van de Nederlander: dansmuziek. Boogie, funk en disco. De heilige drievuldigheid. De aanwezigen stoven de dansvloer op en het tempo steeg recht evenredig met de temperatuur in de betonnen schuilkelder, weg van alle dagelijkse en minder dagelijkse beslommeringen in onze hoofdstad. 

Wat volgde was een aaneensluiting van pieken zonder dalen. Pareltjes als The Birds Rejoice van Nu Guinea en het lange tijd van daglicht verstoken Wired For Games van C Brand passeerden de revue naast heel wat obscuurdere platen. De dansers lustten er pap van. Tegen een uur na middernacht parelde het zweet op de vaalgrijze turnzaalmuren. De vlam was in de pijp en de neuzen stonden allen in dezelfde richting. Dansmuziek als bindmiddel voor de samenleving. 

De entree van Crevette zal hoe dan ook de annalen in zijn gegaan als 'er verdorie niet naast'. We zouden zelfs nog meer willen zeggen; het was er boenk op. Na de openingsweek is het voor Pim en Crevette zaaks om de boel overeind te houden. Aan alle platenbakdweilers: koop u een oog uit in de Blaesstraat 146. Dan zien we jullie daar, oké? Oké.

Ontdek meer...Event
Artiesten in dit artikel