Fuzz Five #49 - James Marvel

Als ware kroonprins van de Belgische drum 'n' bass timmert James Marvel aan de weg naar de top. Dat ie er zal komen, daar twijfelt niemand aan. Met releases op Audioporn, Radar en Ammunition wint hij zieltjes bij de vleet en straffe sets op Dour, Liquicity of Hospitality tonen dat ook de programmatoren bij de pinken zijn. Wij konden 'm gelukkig nog strikken voor een Fuzz Five.

Onder het goedkeurend oog van Murdock heerste de Brusselse producer samen met MC Mota op dominante wijze tijdens de laatste Rampage-editie. Hun single Trump trok alle registers open en kon naast een ijzersterke productie ook een knap staaltje humor voor de dag brengen.

Een godsgeschenk in tijden van doodserieuze promofoto's en ellenlange patserbio's. Maar hun aanpak werkt en op die manier zijn de heerschappen elk weekend wel ergens aan het werk te zien, zo staat James Marvel morgen in Nijdrop op Drum To Bass. Tijd voor zijn favoriete platen van het moment!

Break - Who Got Da Funk 

James Marvel: “Break is zo’n artiest die dertig nummers per jaar uitbrengt en steevast zijn kwaliteitsniveau aanhoudt. Dat niveau ligt bij hem zeer hoog, al vind ik vaak dat in zijn producties net datgene mankeert wat het echt een ‘song’ maakt. Of anders gezegd, dat het echt memorabel maakt en er doet uitspringen.

Om de zoveel tijd doet hij het dan toch weer en komen er unieke pareltjes als deze uit. Alles wat drum 'n' bass is en wat drum 'n' bass voor mij leuk maakt, zit vervat in deze tune. Slick breaks, organische groove, diepe bewegende subbass, snijdende reeces en een vocal sample met meer funk dan je oma.”

Children of Zeus ft. DRS - Still Standing (Lenzman remix) 

James Marvel: “Overheerlijke tune die meermaals de toon heeft gezet op Sun&Bass dit jaar. Ik was er voor het eerst zelf aanwezig en spreek sindsdien ook vol lof en met lyrisch trompetgeschal over de magie van dat festival. Het is er anders dan eender waar in de wereld en het hele event is zo doordrongen van liefde voor goede drum 'n' bass.

Niet dat er niet harder wordt gedraaid, dat zeker wel, maar deze moody tune schopte het voor velen (alsook voor yours truly) dit jaar tot officieus Sun&Bass-anthem. Smakelijke samenzang van de Children of Zeus gecombineerd met de snijdende lyrics van DRS, die elke keer opnieuw weer een tekst en flow weet neer te zetten waar je voeten van gaan springen, maar je hart van breekt.”

Deadmau5 - Strobe (Dimension Remix) 

James Marvel: “Het origineel heeft me altijd al gegrepen, vanwege z’n doorlopende melodie die maar nooit afgewerkt lijkt en je blijft meeslepen tot het bittere eind. Iets waar Deadmau5 wel vaker heel sterk in blijkt. En iets waar ik dan weer een zwak voor heb. Er zit wel duidelijk een groot melomaan in mij, al hoor je dat minder in mijn eigen recente producties. Ik heb ook steeds veel bewondering voor artiesten die de vloer aanvegen met de huidige normen en Dimension doet dit op meesterlijke wijze met deze remix.

Een intro van meer dan 5 minuten die je bij de keel grijpt en niet meer lost tot aan de ‘drop’. Verder laat hij het ook gewoon droppen met de melodie intact. Geen accute switches, geen aggressieve baslijnen, geen ‘truken van de foor’ zoals we zeggen, maar gewoon een supercleane remix met veel respect voor het origineel en uitmuntend productieniveau. Het betere bewijs van waarom Dimension dezer dagen bovenaan de ‘foodchain’ meedraait.”

Noisia - Get Deaded 

James Marvel: “KAN-KER-HARD! Dat zou ik zeggen mocht je me vragen deze track in drie woorden te beschrijven. Het hele album dat onze hardste noorderburen recentelijk op de wereld loslieten staat vol met parels, dus ik vond dat er toch eentje zeker niet mocht mankeren in deze lijst van vijf.

Zeker waardevolle vernoemingen voor Motion Blur, Exavolt, Sinkhole, Tentacles en Into Dust, maar deze speel ik de laatste tijd in bijna elke set en die blaast iedereens kaken elke keer gewoon weg. Best dus om hem op voorhand te leren kennen zodat je je schrap kan zetten als je hem dan eens live hoort aankomen. Echt zo’n track die zegt: “buckle up Dorothy, cause Kansas is going bye bye”.”

Bad Company - Breathe

James Marvel: “Om af te sluiten toch eentje uit de oude doos. Ergens rond de eeuwwisseling kwam het album Digital Nation van Bad Company uit en het zette toen de hele drum 'n' bass scene op z’n kop. Rond de terugkeer van Bad Company in de drum 'n' bass scene ontstond eerder al enige ophef, maar daar kwam tot hiertoe mijns inziens nog geen nieuwe muziek bij die die ophef echt waard was. Ze staan er natuurlijk voor bekend om erg mysterieus te doen rond hun muziek, en ook de bekendmaking ervan lang uit te stellen. Dus ik blijf met open ogen (en oren) afwachten op de nieuwe eigen muziek waarmee ze voor de dag zullen komen.

De remix die ze onlangs maakten van The Prodigy’s The Day Is My Enemy kan voor mij niet tippen aan hun vroegere werk, dus laat ik bij deze graag een plaatsje in mijn Fuzz Five voor deze ouwe knaller. Die vind je trouwens terug op het waanzinnige album Digital Nation. De mixdowns klinken intussen misschien een beetje outdated, maar dat weegt niet op tegen de tijdloosheid van de nummers zelf. De melodieën op dat album hebben allemaal iets erg hypnotisch, iets ‘out of this world’ zelfs. Het klinkt ook allemaal ‘gevaarlijk’ zonder eigenlijk heel hard te zijn. Iets waar vele moderne producers nog steeds veel van te leren hebben. Verplicht luistervoer voor elke zichzelf respecterende junglist.”

Foto: © Laundry Day


Kan je maar niet genoeg krijgen van onze Fuzz Five? Bekijk de vorige edities hieronder!