Knotsgek afscheid van twaalf jaar Petrol (26/11)

“Nog eventjes geduld, aub”, klinkt het klokslag tien aan de inkom van Petrol, “nog wat aan de belichting sleutelen”. Daarmee stelt organisatie 5voor12 het afscheid van zijn geliefde feestbunker nog even uit. De rock ‘n’ roll houding - of is het je m’en fous? - waarmee Petrol al jaren geassocieerd wordt, is daarmee vanaf minuut één bevestigd. Gelukkig mogen de vroege vogels al rond het stoveke gaan staan in afwachting van de eerste beats.

Die beats komen traag op gang via de sfeermuziek bij een romantische date in een Argentijns steakhouse, als zoiets al zou bestaan. Guy-Ohm kiest voor een rustige start met een lekkere beat en een geniale platenkeuze om het eerste publiek in wiegendans te krijgen. Met vinyl zoals Ptaki’s Krystyna en Piano Fantasia’s Song For Denise grijpt de ervaren rot ons hart meteen vast en met nu-disco van de hand van Poolside, Yuksek en Todd Terje weet hij dat nog eens te veroveren ook. Dankzij Superdiesels - heeft u ‘m? - Ticket Naar De Zon volgt de intussen volgelopen Petrol daarin zonder twijfel.

Ondertussen moet de organisatie z’n grootste zaal openen door de grote opkomst en weerspiegelt de zopas genoemde ‘je m’en fous’-houding zich opnieuw in een security die quasi alles toelaat. Uitbundig feesten op de toog, boxen en podium, toch een fenomeen dat zelden toegelaten wordt. Ook de tientallen crashers en doornroosjes die zich doorheen de avond manifesteren, worden netjes met rust gelaten. Waar die in de doorsnee club wellicht naar de uitgang doorverwezen worden. Een reden temeer waarom Petrol zo gemist zal worden.

“Petrol gold als een vrijhaven waar zowat alles mocht en alles kon.”

- Philip De Liser (5voor12)

Fredo & Thang zetten het nu-disco verhaal van Guy-Ohm verder, maar dan de minder gekende variant daarvan. Het olijke dj-duo dat zich doorheen de jaren ook al kenbaar maakte bij onder andere Foxylane en VILLA kan z’n roots toch niet verbergen en start met Daft Punks Burnin’ een electrorelaas om al je vingers bij af te likken.

Ook technisch vliegen de vonken eraf en muzikaal is het genieten van onder andere Telex (Moskow Diskow), Tiga (Sunglasses At Night), Green Velvet (La La Land), Felix Da Housecat (Silver Screen) en Booka Shade (Mandarine Girl). 5voor12-coryfee Jeroen Delodder hoeft zichzelf dus niet op het programma te plaatsen om een Greatest Switch-feestje te veroorzaken. Terwijl het publiek te vroeg losbarst op de anticlimax van Four Tets interpretatie van Eric PrydzOpus maken wij de doortocht richting Piaf.

Daar staat namelijk een zekere (!) Hunter/Game achter de draaitafels tijdens EDGE, dat de allerlaatste avond in Piaf mag uitbaten. EDGE staat garant voor een melodisch dansfeest dat zich onderscheidt van de verzadigde en afgevlakte house- en technoscene die tegenwoordig ons nachtleven domineert. Dat bewees het eerder al door topproducers zoals Einmusik en Christian Löffler op het programma te plaatsen. Dat is met Hunter/Game niet anders, zo ook te zien aan het overenthousiaste publiek.

Het zweverig karakter van de platen die het Innervisions- en Kompakt-duo de zaal in stuurt, werkt heel sterk op de dansbenen. Nog maar eens het bewijs dat het niet steeds hersenloos gedreun moet zijn en dus wederom sterk werk van de EDGE-crew. De volgende afspraak met Kiasmos en opnieuw Christian Löffler op het programma volgt het komende weekend al. Allen daarheen!

Wie zich een kleine tien jaar geleden al eens in Petrol bevond, wist dat ‘ie zich steeds aan een geweldige set van Monica Electronica kon verwachten. De Nederlandse komt dat kunstje nu jaren na de feiten nog eens overdoen en laat zich voor de gelegenheid vergezellen door haar landgenoot Josz Lebon.

Net zoals toen tovert Monica een melange van house, techno en het jammerlijk vervlogen ‘electro’ door haar mixer en laat ze samen met Josz Lebon het Greatest Switch partijtje lekker doorgaan met klassiekers van Digitalism (Zdarlight), Gabriel Ananda (Doppelwhipper), David Carretta (Vicious Game), Green Velvet (Flash), Etienne De Crécy (Overnet) en het fenomenale Alter Ego met Rocker. Waaw.

Petrol-opperhoofd Philip De Liser (aka Louis Katorz) en zijn maatje Nils Holgerffun hebben het podium al beklommen wanneer het besef komt dat de nog net niet afgebroken toiletten al heel de avond gratis toegankelijk zijn. Een mooie geste, maar gezien de erbarmelijke staat ervan is dat zo’n kleine twaalf jaar te laat.

Waar Holgerffuns dj-mixen de wensen overlaten - het overkomt iedereen wel eens - heeft Louis Katorz zijn zaal en alles wat erbij komt kijken netjes onder controle dankzij een eclectische set die voor de eerste keer van de avond ook rhythm ‘n’ blues bevat. Menig vrouwvolk en/of andere objecten in de lucht is daarvan een rechtstreeks gevolg.

Wanneer EDGE-patron Eran Aviner zijn laatste droomplaat uitgezweefd is in Piaf, wordt het Petrol-fest met Katorz en Holgerffun verder gezet in Piaf. Het is ondertussen half tien in de ochtend en de grote patron weet blijkbaar nog lang niet van ophouden. Ondertussen is de man goed in de electronica geschoten en gaan de handjes in de lucht voor onder andere LCD Soundsystem, FischerSpooner en Chromeo, waarna de muziek eindelijk stilvalt.

Na een kakofonisch gejoel voor meer besluit De Liser, die ondertussen solo draait, voor een slotakkoord in rock ‘n’ roll en harde punk. “Zijn jullie hier klaar voor? Ik denk het niet.”, luidt zijn laatste officieel statement in Petrol. Niks blijkt minder waar te zijn, niet enkel handjes maar ook voetjes gaan de lucht in tijdens platen waarvan de expertise ons in de steek laat. Rock ‘n’ roll, letterlijk, maar nog meer figuurlijk.

Daarmee zit de geschiedenis van Petrol er definitief op, het waaraan en waaraf kan je hier nog eens teruglezen. Het verhaal van 5voor12, de organisatie die Petrol / Piaf / Superdiesel heeft uitgebaat en onder andere ook verantwoordelijk was voor het Gentse 10 Days Off en het Antwerpse stadsfestival Over Tijd, houdt voor alle duidelijkheid níet op.

Met andere woorden, tot binnenkort.

Coverfoto Edge @ Piaf © Jan Steylemans