Raving Iran, Helena Hauff en Albert van Abbe @ Ampere (17/12)

Met Raving Iran is het filmavond in Ampere, dat is eens wat anders. De club pakt uit met de Antwerpse première van deze Iraanse technodocu die in Oostenrijk tot beste documentaire gekroond werd, en er in Zweden voor genomineerd is. Achteraf geniet het publiek nog van een liveset van Albert van Abbe en dj-sets van Helena Hauff, Stroheim en FBQ. Raving!

De regering van de Islamitische Republiek van Iran verafschuwt alles wat met westerse (lees: Amerikaanse) cultuur te maken heeft. Niet alleen techno maar ook deejaycultuur en elektronische muziek in het algemeen is daardoor verboden in Iran. Raving Iran brengt het verhaal van Anoosh en Arash, twee jonge deejays en producers die zich daar tegen verzetten door als Blade & Beard hun muziek te verspreiden en illegale raves te organiseren.

Dat blijkt al snel gemakkelijker gezegd dan gedaan in een land dat op het lokaalste niveau gecontroleerd wordt door de zogenoemde zedenpolitie. Drukkers, labelbazen, caféhouders, promotors, eventorganisatoren … Bijna niemand in Iran wil, kan of durft de melodische techno van Blade & Beard onder de vleugels te nemen.

Het duo besluit dan maar om hun pijlen op het buitenland te richten en één gelukzalig telefoontje van het Zwitserse Street Parade (Carl Cox, Chris Liebing, Steve Lawler …) later draait Blade & Beard op één van de grootste techno-events ter wereld (een miljoen bezoekers).

Raving Iran is een absoluut aan te raden documentaire met een opvallend sterke montage en met een verhaal dat ons doet stilstaan hoe goed we het hebben in een land als België, waar er elk weekend oneindig veel (il)legale raves plaatsvinden.

Misschien hebben we het wel té goed, waardoor al die feesten elkaar stuk concurreren. Of ligt de magere opkomst aan de oninteresse voor clubcinema? Of aan de minder conventionele line-up met Albert van Abbe en Helena Hauff? Inderdaad, de hedendaagse golf van populaire techno komt nauwelijks aan bod op de afterparty van Raving Iran. Het zal ons worst wezen, de uiterst goeie muziek, daar gaat het om!

Te beginnen met Stroheim, die zijn platenkoffers uit begin jaren 2000 heeft meegenomen met onder andere The Hacker en Alexander Robotnick als belangrijkste ambassadeurs. De vinyl kraakt door de boxen, wat ons doet vermoeden dat Stroheim zijn pareltjes al menig maal heeft opgelegd. De man wisselt klassieke electro af met breakbeat en noties acid, technoclaps en lasersounds. Denk Simian Mobile Disco, denk cóól.

Gelukkig is er al iets meer volk, maar toch nog lang niet genoeg voor iemand die in de bovenste helft van de Resident Advisor Top 100 pronkt. De Duitse Helena Hauff start een half uurtje te laat met haar set en stuurt de club richting technosferen. Nadat iedereen wakker geschud is, begint ze ook aan een potje breakbeat en doorwinterde rave-tracks. Ondanks de lekkere atypische sound moet de Münchense schone wel opletten om haar platen niet te laten aanslepen en in een repetitief karakter te vervallen. Het slotoffensief van acid en distortion maakt van Hauffs set een parel, maar geen pottenbreker.

We zagen Datasmok al eerder aan het werk op Where House, waar hij de keet afsloot met verschroeiende hardcore. Onder zijn echte naam Albert van Abbe doet de Nederlander het - gelukkig - wat rustiger aan. Wat relatief is, want met software en Ableton Push plant van Abbe toch behoorlijk stevige techno in de zaal, die enthousiast geoogst wordt door het publiek. Een industriële rechtlijnige set met af en toe breaks. Proper, doch onder verwachting.

Far Beyond Quiet (FBQ) begint zijn set met een welverdiend applausje voor Albert van Abbe om Ampere vervolgens volledig in de duistere techno te dompelen. De huisdeejay en ambient-held laat zien dat hij ook thuis is in de pompende techno die aan Function doet denken. Jammer dat de lichten ondertussen al aangaan, want het gezellig feestkringetje op de dansvloer zou nog uren kunnen doorgaan.

Volgende afspraken in Ampere Club zijn So You Think You Can Funk (23 december), het uitverkochte A Night With Nina Kraviz (29 december) en NYE met Mahogani Music - Moodymann (31 december). Dan wordt het wél koppenlopen.

En nu is nog het wachten op de Antwerpse première van Blade & Beard.

Coverfoto Helena Hauff © Jan Steylemans