All Eyes On Hip Hop @ Vooruit: Vraiment sympa (23/03)

Op 23 maart nodigde All Eyes On Hip Hop de internationale topper DJ Premier alsook opkomend Brussels talent in de vorm van Roméo Elvis & Le Motel en Caballero & JeanJass uit in de Vooruit in Gent. Een goede keuze zo blijkt, want de tickets werden in een mum van tijd uitverkocht. Uiteraard konden wij deze buitenkans niet laten liggen, en gingen we een kijkje nemen.

Als opwarmer én dj tussen de artiesten verzorgde resident Azer de beats. De bezieler lost een forse dosis hiphop op de nog amper gevulde zaal. Om half 9 arriveren Caballero & JeanJass, partners in crime, op het podium. Terwijl het publiek zijn houvast nog moet zoeken, staan de heren op het podium reeds vol energie air kicks uit te voeren. 

Het duo is verrassend goed op elkaar afgestemd, maar ook DJ Eskando zijn inbreng valt niet te verwaarlozen. De eerste tonen van Yessaï (éen van hun bekendere tracks) die doorheen de boxen klinken markeren een keerpunt bij het aanvankelijk kalme publiek. Waar het eerst nog wat zoeken was hebben Caballero & JeanJass de Vooruit plots verdomd snel in hun greep. 

Kendrick Lamar's Alright krijgt ook een plekje toebediend vanavond, waarbij de heren feilloos over de instrumental rappen. Gaandeweg wordt de set steviger en steviger. Waar in het begin zware bassen nog geschuwd werden, zijn ze nu overal. Als afsluiter rest ons dan nog Repeat, nog een nummer van kaliber!

Hierna is het weer een halfuurtje aan Azer, die onder het toeziend oog van een volle Vooruit aan zijn set begint. Nadat we ons verzekerd hebben van een goede plek voor Roméo Elvis genieten we van de korte, funky set bestaande uit onder andere Tom Misch & Anderson Paak, maar ook Black Hippy's remix van That Part komt aan bod. 

De volle concertzaal staat op ontploffen wanneer Roméo, Le Motel en Swing, deel van L'or Du Commun, het podium opstappen. Beginnen doen ze met Sabena, een nummer van op hun nieuwe album Morale II. Stevige trapsounds gecombineerd met de rapper zijn aanstekelijke energie laten de zaal instinctief losgehen. 

De productie van Le Motel is veelzijdig, zo is Nappeux een kalmer nummer met meegaande synths die de zingende Roméo Elvis ondersteunen. Een vroeg hoogtepuntje is Diable, een nieuw nummer waarvan ook al een videoclip uitkwam. "Ne laisse pas le diable danser", klinkt het. Geen probleem, het dansen verzorgen wij wel.

Na een ludieke dancebattle tussen Roméo en de tweede rapper krijgt ook deze nog onbekende kompaan zijn plek in de spotlight en hij brengt het er uitstekend van af. De chille beats van Morale lijken de zaal te hypnotiseren, terwijl Tu Vas Glisser juist duizendmaal bombastischer uit de hoek komt. Het einde nadert en wanneer Bruxelles Arrives doorheen de zaal galmt, is het besluit unaniem: Roméo Elvis is een blijver. 

Hierna is het even terug aan Azer, die een set oplegt die alle kronkels van de hiphop aftast. Van A Tribe Called Quest's We The People tot Syd's All About Me. Hip-hop leeft en dat bewijst deze avond nog maar eens met een tot de nokken gevulde zaal.

Grote naam vanavond? Dj Premier, een artiest met een oeuvre om u tegen te zeggen. Iets na twaalven heeft de zaal nog niets aan volk afgedaan en begroeten de toeschouwers de Amerikaanse hiphop-legende met uitbundig gejuich. Vanaf de eerste minuut, scratcht, schreeuwt en hypet de man erop los.

Waar bij de vorige acts de dj nog op de achtergrond zijn ding deed, is het hier compleet omgekeerd. Klassieker na klassieker haalt de Amerikaan uit zijn toverkast, onder andere Real Hip-Hop van Das EFX wordt door de deskundige scratchtable gedraaid. 

Shout-outs volgen elkaar op: Q-tip, NasPete Rock, en dat is maar een klein deel van de grootheden waarmee Premier in zijn loopbaan mee heeft samengewerkt. Hell yeah hiphop! De grootste shout-out ging echter uit naar Phife Dawg, de rapper en lid van de legendarische hiphop A Tribe Called Quest, die bijna exact een jaar geleden op 45-jarige leeftijd overleed.

Alhoewel er tussen de nummers vaak een pauze komt, lijkt dat het fired up publiek absoluut niets te deren. Elk nummer wordt volop gesmaakt in de in zweet gedrenkte Vooruit. Als zangeres Torii Wolf, aanwezig op recenter werk van Dj Premier, op podium komt maakt de nostalgische hype echter plaats voor verwarde blikken en de sfeer krijgt even een dipje.

Wanneer Torii het podium verlaat, gaat er zucht van opluchting doorheen de zaal, back to the oldschool! Krs-One's MC's Act Like They Don't Know laat het lijken alsof de sfeer nooit is weggeweest. Voeg daar nog een salute naar Biggie aan toe en het publiek is weer helemaal mee.

Wie had ooit gedacht dat niet de Amerikaanse oldschool, maar frisse Brusselse hiphop de kroon zou dragen op een avond zoals deze? Uiteraard zette Dj Premier een uitstekende set neer, vol throwbacks en goede vibes, maar Roméo Elvis & Le Motel (+ compagnie) brachten net dat ietsje meer aan de man, waarvoor dank!