Het Gentse succesconcept Kozzmozz trok zaterdag laatstleden voor de eerste maal in 2017 richting hun vertrouwde Vooruit. Op het programma stonden een liveset van Headless Horseman, een backtoback van Ancient Methods en Vatican Shadow, residents Spacid en Kr!z en - vooral - de momenteel onevenaarbare Dax J. Vijf uitstekende redenen voor ons om deze feestavond integraal mee te maken.

Omdat organisator Spacid naar goede gewoonte Kozzmozz opende, trokken we nog voor de klok van twaalf richting een al degelijk gevulde balzaal van de Vooruit. De man verwende ons met nummers die voldoende diepgang en subtiliteit tentoon stelden zonder de assertiviteit van de beat te verloochenen. Het enige jammere puntje was het volume: dat mocht gerust een paar decibel luider.

Image may contain: one or more people and night

Bij het binnenkomen in de zaal viel de hoekige wolk die boven de dj-booth zweefde meteen op. Toen bleek dat die wolk via video mapping ook nog eens een heleboel visuele hersenkrakers in petto had, konden we ons enthousiasme nauwelijks onder stoelen of banken steken. Plaats daar nog de vele lasers en ouderwetse gloeilampen bij en u krijgt een decor dat de muziek feilloos onderstut.

Intussen begon de gemaskerde parade van onze Headless Horseman. De Brit draagt bij ieder publiek optreden (en misschien ook in de studio) een zwart masker dito kap om zijn anonimiteit te behouden, een begrijpelijke keuze in tijden waar het spelen van de verkeerde religieuze gezangen je een onvoorwaardelijke gevangenisstraf oplevert.

William Youngman speelde de donkere, ritmische techno die we van zijn livesets gewend zijn, maar leek nooit echt volledig van de grond te komen. Bij een eerste act hoeft dit voor ons niet per se, toch voelde je dat het publiek naar iets meer snakte. Enkele niet volledig geslaagde kickloops deden vermoeden dat er wat nonchalance in de Brit zijn set kroop, wat bij momenten een vervelend geroezemoes uit de zaal deed opstijgen.

Intussen besliste iemand om zijn camera knullig voor de wolk die boven het podium ging te plaatsen, wat de kracht van de projecties wat teniet deed. Vatican Shadow en Ancient Methods dan maar. De twee trokken aanvankelijk de lijn van de paardentemmer door, zij het met heel wat meer kruidering en opzwepende percussie.

Image may contain: 2 people, crowd

Dominick Fernow had er wel zin in en pepte het publiek met een niet mis te verstane gebarentaal stevig op. Het eerste half uur leken de twee nog niet volledig op elkaar ingespeeld, wat soms tot een vertrokken gezicht leed bij de expressieve Amerikaan. Gaandeweg begon er echter meer schwung en energie in hun muziek te sluipen en kregen ze een goed deel van de zaal op hun hand.

Op dat moment kwam Fernow vooraan het podium in zijn microfoon schreeuwen. De lange delay en de bonkige muziek zorgden voor een surrealistisch effect. Hoewel technisch niet altijd vlekkeloos zorgden de twee voor een aantrekkelijke show. Bij het laatste nummer waanden we ons zelf even op een heus rockconcert.

'Genoeg live-werk voor vandaag' dacht Dax J rond de klok van half vier. De Berlijnse Brit, die er met een glimlach van oor tot oor duidelijk enorm veel zin in had, lekte daarop meteen een stevige meestamper uit zijn cd-speler. Als een net opgeladen Duracelkonijn toverde de man de ene beukplaat na de andere uit zijn hoed. Voor het intussen stevig warmgelopen publiek genoeg reden om te dansen, dansen en nog eens dansen.

Het hoge tempo zonder al te lange breaks en de hoge energetische waarde van de set grepen iedereen bij de keel: verwachtingen werden meer dan ingelost. Op het einde was er ook plaats voor klassiekers zoals Chris Liebing zijn remix van The Horrorist zijn Night In New York City of zelfs God Is A Dj van Faithless.

Afsluiter Kr!z kon na Dax J niet anders dan een klein tandje terug schakelen, wat iedereen heel even deed opkijken. De eigenaar van Token Records liet het echter niet aan zijn hart komen en legde platen op zoals hij dat altijd doet: keihard met voldoende ruimte voor sfeerelementen. Een prachtige afsluiter voor wat een muzikaal zeer interessant avondje Kozzmozz was.

Voor wie er deze editie niet bij kon zijn of maar niet genoeg kan krijgen van buitenaardse reizen, prikte Kozzmozz al een nieuwe datum. Op 24 juni kan u opnieuw in de Gentse Vooruit om daar Kilner (alias Blawan), FunctionDasha Rush, Kr!z en Spacid aan het werk te zien. Tickets zijn te verkrijgen via de website van Kozzmozz.

Foto's bij dit artikel door Wouter Maeckelberghe.

 

Gerelateerd