Betreed de onderwereld van Stygian's River + exclusieve dj-set Tomas Kunkel

Stygian's River organiseert op 3 maart 2018 hun derde evenement. De aanpak van de Belgische organisatie is erg uitgekiend en steunt op een mythologische basis. Tijd om eens af te spreken met organisator Arno Demesmaeker, die ons exclusief de integrale dj-set van Tomas Kunkel toevertrouwde!

Voor die derde editie pakken ze alvast uit met een fijne line-up, waaronder gevestigde naam Setaoc Mass, opkomende dj’s Elad Magdasi & Octual en aanstormend talent van eigen bodem SP-X.

Stygian's River is meer dan het doorsnee techno-event. Ze mikken op een totaalervaring met een storytelling-aspect geïnspireerd op de Griekse mythologie. De bedoeling is om harde, duistere techno te serveren én het publiek cultureel iets bij te brengen over de mythe rond de rivier de Styx. Organisator en promotor Arno Demesmaeker kon ons haarfijn uitleggen wat dat laatste precies inhoudt.

FUZZ - Hoe vertaalt de betekenis van jullie naam Stygian's River zich naar de invulling van het event?

Arno Demesmaeker: de naam Stygian's River komt van de rivier de Styx, die zijn oorsprong kent in de Griekse mythologie. De Styx verbindt de aarde met de onderwereld. Voor ons heeft die rivier vooral een symbolische waarde.

Het vormt een onzichtbare grens tussen twee uitersten. Wij zetten de aardse realiteit tegenover een obscure en fantasierijke onderwereld. Door het bevaren van deze rivier maak je de overgang van het ene uiterste naar het andere. Voor ons is dit een gegeven waar we heel creatief mee kunnen omspringen, zowel op vlak van productie als marketing.

Volgens de mythe kon je deze rivier enkel oversteken met de hulp van veerman Charon. De doden kregen een muntstuk of ‘obol’ in de mond gelegd dat bedoeld was als veergeld. Ook op Stygian's River betaalt iedereen met 'obols'.

Het verhaal zelf bestaat uit vier stadia die telkens ook de leidraad van de events zijn. Onze vorige edities brachten het verhaal van de tocht naar Charon en de oversteek van de rivier. Ons evenement van 3 maart, The Arrival, gaat over de aankomst aan de poorten van de onderwereld. Het vierde deel zal de toegang tot de hel als thema hebben en sluit daarmee hoofdstuk één van Stygian's River af. Daarna is het de bedoeling om verder te bouwen op die mythologische onderwereld met het tweede hoofdstuk.

Elk event omarmt zijn eigen vertelling van de mythologie en heeft als doel de toeschouwer volledig onder te dompelen in de Griekse onderwereld, Charon zelf loopt ook rond tijdens Stygian's River. De muziek is bedoeld om die helse oversteek van de Styx tot leven te wekken. Ons launch event was ook op een echte boot. Die totaalervaring is alles voor ons. Bij elk event proberen we de mythe uit te beelden en leven in te blazen met oog voor elk klein detail op vlak van decor, geluid, kunst en visuals.     

FUZZ - Niet alleen audio staat centraal in jullie concept. Waar spelen jullie nog op in?

AD: Het kunstzinnige en culturele aspect van de mythe is ook van belang voor ons. We willen het publiek meer aanbieden dan een doorsnee techno-event. We werken samen met een aantal kunstenaars die het visuele aspect van ons event voorzien. Belichting, graffiti, beeldhouwkunst en schilderkunst komen allemaal aan bod.

Deze wisselwerking tussen kunst en muziek zorgt voor een totaalpakket dat dient als audiovisuele installatie. De kunstwerken stellen we wel tentoon in een aparte zaal zodat iedereen het rustig kan bekijken en op die manier krijgen de werken het respect dat ze verdienen.

Ook al steken we zoveel moeite om een totaalpakket te leveren, toch blijft muziek bij ons op de eerste plaats staan. Met Stygian's River willen we echt de nadruk leggen op unieke boekingen van artiesten en gewaagde dj-sets waarbij de artistieke vrijheid nooit in het gedrang komt.

FUZZ - Hoe passen de dj's van de vorige line-ups, en vooral Tomas Kunkel, bij jullie als organisatie?

AD: We proberen bij onze programmatie vooral de afweging te maken tussen jonge opkomende talenten, zoals Tomas Kunkel, en de meer gevestigde waarden in de scene. Tomas Kunkel een relatief nieuwe naam, maar zijn ruwe en donkere stijl viel ons direct op. Die stijl past enorm goed binnen het karakter van Stygian's River.

Op deze manier selecteren wij ook de visuele artiesten, binnen elke discipline. Wij zijn constant op zoek naar talenten die onze rivier kunnen verrijken.

Ontdek hieronder exclusief de dj-set van de Argentijn Tomas Kunkel tijdens de vorige editie van Stygian's River:

 

FUZZ - Kan je ons wat meer vertellen over De Filatuur als locatie?

AD: De Filatuur was oorspronkelijk een textielfabriek die een belangrijke rol speelde binnen de industriële geschiedenis van Aalst. Bij het binnengaan kom je terecht in een gigantische hal waarin je nog steeds dat grimmige karakter voelt van dat industrieel verleden. Die ruwe en duistere sfeer was exact wat we nodig hadden om ons verhaal te brengen.

FUZZ - Leeft elektronische muziek in Aalst? Of staat het er op een laag pitje?

AD: We merken dat er de laatste jaren meer aandacht is voor elektronische muziek. In de grootsteden is dat al iets meer dan ergens anders, maar we vinden dat er geen grote merkbare verschillen zijn. We zien wel dat Aalst nog een beetje achterblijft, maar dat is voor ons juist een drijfveer om in onze stad techno te promoten.

De reacties op onze evenementen tonen ons ook aan dat Aalst echt iets nodig had om het nachtleven aan te wakkeren. Op dat vlak is Stygian's River echt een schot in de roos.


Benieuwd naar hoe het eraan toe ging op de vorige editie van Stygian's River? Check dan hier de aftermovie:


Zin om ook eens rond te dwalen in de fantastische wereld van Stygian's River? Dan heb je geluk, want wij mogen twee duotickets weggeven! Deelnemen kun je doen via deze link.