Tropische sferen op openingsnacht Listen Festival (30/03)

Horta galerij en C12 toneel van Listen Festival 2018

Afgelopen vrijdag ging de eerste avond in de Horta galerij van Listen Festival 2018 van start. Het was een strak georganiseerde en met een veelheid aan genres geprogrammeerde avond. Het festival is dan wel elektronisch getint, toch was het buzzwoordje van de avond eerder disco en funk dan techno. De drie zalen, straalden elk hun eigen sfeer uit, maar toch voelde we ons doorheen de avond het meest aangetrokken tot C12, die volop de discokaart uitspeelde.

Jammer genoeg waren we net te laat om de fameuze Byron, The Aquarius te checken, maar het treuren kon niet lang duren met Floating Points, die direct daarna om 22u zijn set inzette. De Brit bracht zijn typische eigen smaakvolle mix van obscure en minder obscure disco, soul en de occasionele house track.

C12 begon ondertussen ook goed vol te stromen en Floating Points wond de zaal moeiteloos rond zijn vinger. Als we eerlijk moeten zijn was het niet de beste set die we hem al hebben horen draaien. Zijn set afsluiten deed hij met het geweldige Walkman van Kasso. Goede set, maar wij blijven nog altijd meer fan van zijn eigen werk, dan zijn meer disco-getinte escapades achter de draaitafel.

Om middernacht nam Ge-Ology het over van Floating Points. Hij ging verder in dezelfde trend van disco, soul en funk. Zijn eigen twist voelde wel iets frisser en eigener aan dan die van Floating Points. Na een uurtje ons beste dansbeentje voor te zetten, gingen we richting de Horta galerij voor wat het hoogtepunt van de avond moest worden: Mount Kimbie b2b Actress.

De imposante Horta galerij was een machtig decor voor de set van deze twee muzikale grootheden. Het geluid in de zaal was ook verrassend goed. Het Function One-soundsystem had daar natuurlijk een aandeel in, maar het moet zeker niet gemakkelijk zijn geweest om de akoestiek van de zaal in orde te brengen. Pluim voor de geluidstechnici!

Mount Kimbie en Actress begonnen hun set met Twisted Balloon van Gesloten Cirkel. Een keiharde technoknaller die alleen maar harder gaat wanneer de soundsystem in een zaal op peil staat, wat hier het geval was.

De rest van de set voelde wat incoherent aan, wat een beetje een teleurstelling was. Minimalistische tracks werden afgewisseld met groter geschut en op zich was de selectie wel goed, het draaien ging de twee artiesten minder goed af.

Op papier had Mount Kimbie b2b Actress het potentieel om de set van het jaar te kunnen worden, in de praktijk kregen ze de zaal niet helemaal mee en bleef hun set iets te vaak steken. De les die we hieraan vooral overhielden is dat twee geweldige artiesten samen niet per se twee geweldige dj’s maken.

De hoop voor de rest van de avond werd dan maar in de schoot van Antal geworpen. De Amsterdamse labelbaas van Rush Hour maakte deze grote verantwoordelijkheid meer dan waar. Ook hij verschool zich achter obscure funk, disco en soul met af en toe wat sneller house geschut.

Zijn selectie voelde origineler en frisser aan dan Floating Points of Ge-Ology en zijn mixes zaten goed in elkaar. Niet altijd even strak, maar binnen de stijl is dit ook niet echt een struikelblok. De C12 bereikte tropische temperaturen, door de sfeer met waarschijnlijk ook een factor hevig dansen en muziek die aan warmere gebieden deed denken.

Enkele hoogtepunten in zijn set waren Moussolou van Oumou Sangare, Gorilla Man van Condry Ziqubu en het geweldige Disco Dancer van Kiki Gyan.

Na Antal was Red D aan de beurt in C12. Ondertussen was Lefto al een goed uur bezig om de Horta galerij aan diggelen te draaien. In C11, de intiemere zaal van Listen Festival, had Nosedrip de eer om de laatste uren voor de dageraad in te leiden. Drie Belgische toppers om af te sluiten. Een bewijs dat Listen Festival niet enkel internationaal de vinger aan de pols houdt, maar ook trots is op wat ons eigen land aflevert.

Lefto ging voor een scherpe mix van hip-hop en de hardere electronca zoals MSMSMSM van Sophie. Red D maakte een beetje een stijlbreuk met de rest van de programmatie in C12 en draaide pompende, groovy house. Nosedrip ging zoals we gewend zijn van deze topselector wat obscuurder te werk en bracht een donkere mengelmoes van techno, electro en new wave.

De eerste nacht van de derde editie van Listen Festival was over het algemeen geslaagd. Niet elke dj bracht het beste van wat ze te bieden hadden, maar het was wel strak georganiseerd en het publiek was vriendelijk en volwassen.

Het enige wat we wel even moeten tackelen is de absurd dure prijs voor drank. Een pintje of softdrink van 25cl voor €3,40 vonden we aan de veel te hoge kant. De prijs voor tickets van het festival waren nog redelijk eerlijk, dus dat maakte het des te vervelender dat er weinig rekening gehouden wordt met de portefeuille van de gemiddelde student.

Kritiek is er om van te leren, dus als de prijzen volgend jaar een beetje in balans gebracht worden willen we met veel plezier terugkeren voor Listen Festival 2019.