Alex Niggemann - Divergent / Luminance

Door Steven Van Dorpe 06 november 2015
7

06/11/2015

Berlijner en doorgewinterd producer Alex Niggeman is naar eigen zeggen een heus werkpaard. Het is dan ook niet onlogisch dat hij bij het begin van een nieuwe maand aanklopt met twee nieuwe singles. De nummers kunnen onder de noemer emotionele techno geklasseerd worden en komen uit op zijn eigen AEON label.

Geschoold als klassiek pianist waagde Niggemann, die we deze zomer nog aan het werk zagen op Voltage Festival, in 2006 de overgang naar de wereld van de elektronische muziek. Sindsdien ging het hem voor de wind en bracht hij plaatjes uit op Micro.fon, 8bit Records, Poker Flat, Watergate en Last Night On Earth. Om zijn creativiteit volledig de vrije loop te laten gaan, richtte hij later ook twee eigen labels op, Soulfooled en AEON

Divergent begint hoopvol en bouwt langzaam laag per laag op om dan dood te bloeden en weg te kwijnen in ondermaatse middelmaat. Dat oordeel is misschien stevig overdreven, maar het zegt wel waar een heleboel artiesten de laatste tijd last van hebben: half afgewerkte nummers met leuke ideeën aanleveren, maar zelden een volledig nummer kunnen overtuigen.

Met een pak minder frustratie in de pen beluisteren we vervolgens Luminance. En luister, ons klagen lijkt meteen vruchten af te werpen. We klasseren deze track dan ook graag bij het betere wat de Life And Death techno ons dezer dagen te bieden heeft.

Alex Niggeman levert twee plaatjes die op zijn minst relevant kunnen genoemd worden in het huidige muzikale spectrum van diepe, melancholische techno. Dat zowel Luminance als Divergent al de volledige zomer plat gespeeld worden door Tale Of Us, Scuba en Mind Against zegt daarover genoeg. Om verder dan een zeven op tien te geraken, zijn de plaatjes echter niet divergerend genoeg.