Bicep - Bicep

Bicep
8

Bicep - Bicep

8
01/09/2017

Op 1 september releasten Andrew Ferguson en Matthew McBriar, beter bekend als Bicep hun allereerste langspeelalbum. Het Noord-Ierse duo werkte zichzelf richting schijnwerpers met geniale releases zoals bijvoorbeeld Visions of Love of hun remix van Sisterhood's Tunnels. Eerder brachten ze voornamelijk werk uit op hun eigen label, Feel My Bicep. Hun LP zal echter uitkomen op Ninja Tune, het toonaangevende label waar ook artiesten als BonoboAmon Tobin en Romare al werk op uitbrachten.

Veel van Bicep's eerdere werk hoort naar ons aanvoelen niet meteen thuis op een label als Ninja Tune. Op dit album kiest het duo, dat wel altijd al een zwak heeft gehad voor het melodische, echter resoluut voor het soort dromerige elektronica waar Ninja Tune bekend om staat. Openingstrack Orca en het hierop volgende Glue zijn hiervan goede voorbeelden.

De combinatie van zweverige synths en breakbeats waarmee Bicep groot werd is ook op dit album terug te vinden. Deze aanpak leverde hun in het verleden al een aantal parels van nummers op (denk maar aan het hemelse Just) en bewijst ook nu weer haar nut, zoals bijvoorbeeld in Kites. Bij het horen van deze en ook andere tracks op dit album (zoals bijvoorbeeld Spring of het beatloze Drift) moesten wij onwillekeurig aan de muziek van Legowelt denken, als dat geen compliment is!

Opal en Vale zijn voor ons de mindere nummers van het album, wij missen in beide nummers de variatie en diepgang die in de rest van het album wel terug te vinden is.

Terwijl veel artiesten ervoor kiezen om hun album te beëindigen met een rustigere afsluitende track kiezen Ferguson en McBriar er net voor om hun 'hardste' nummer op het einde van de plaat te zetten. Aura is zonder twijfel het meest dansbare nummer van de LP en is ook het nummer dat ons het meeste aan eerder Bicep-werk doet denken (zoals bijvoorbeed Poly Pineapple).

Wie hoopte op een album vol clubhits à la Visions Of LoveSacrifice of Satisfy komt bedrogen uit. Bicep is een plaat die beter tot zijn recht komt tijdens nachtelijke autoritten dan tijdens wilde clubnachten, de keuze voor Ninja Tune als label is er dan ook éen die voor de hand ligt. De meerderheid van de nummers op deze plaat verteren vlot en zijn uitstekend gemaakt, toch missen wij vaak dat beetje meer waardoor eerder Bicep-werk met kop en schouders boven de rest uitstak (zoals bijvoorbeeld in tracks als Just, Sacrifice of hun Tunnels-remix).