Boogie Belgique - Volta

Boogie Belgique

Boogie Belgique - Volta

9
23/09/2016

Ondertussen is de Antwerpenaar Oswald Cromheecke, oftewel Boogie Belgique, al aan zijn vijfde langspeler toe. Dat vijfde album, Volta gedoopt, mochten wij bij Fuzz niet onopgemerkt voorbij laten gaan. De Belg heeft het goed bij het Amerikaanse label Cold Busted met zijn hiphopbeats die hij combineert met allerlei vintage sounds.

Het album opent met Go Slow. Een stevige beat en een prachtige basslijn geven al een geweldige eerste indruk. Een rustige vrouwenstem, mét vintage feeling, zingt een zacht melodietje. Strijkers vervolledigen het plaatje. Goodnight Moon begint met een stevige jazzy beat en al snel komen de blazers en de contrabas binnen. De licht besneden samples van een man à la Frank Sinatra maken er een relaxed lied van. Een heerlijk warm nummer dat precies op tijd komt om ons te verwarmen tijdens de komende herfst en winter. Tijd om die wollen pullen weer aan te trekken!

De vintage elementen geven een bepaalde charme mee die ons enorm kan bekoren. Boogie Belgique beperkt zich echter niet bij het creeëren van een klassieke vibe. Zo brengt Jungle Law ons terug naar onze kindertijden met een echte jungle beat en trompetten zoals we die enkel in Jungle Book hoorden.

In Happening Again worden we weer geleid door een strakke beat, maar tragere vocals laten ons wegdromen. Het lied slaagt er toch wel weer in om ons te doen bewegen. Zijn drumbeats houdt hij instrumentaal doorheen de hele plaat, baslijnen klinken ook honderd procent natuurlijk. De tracks stralen steeds een bepaalde rust en heel wat charisma uit. Het ritme blijft vrij snel, maar tragere melodische strijkers, blazers en vocals zorgen vaak voor een slomer gevoel.

Boogie Belgique eert onze Belgische naam met zijn geweldige beats. Zijn luide drum, die we toch wel vaker terughoren bij Cold Busted, slaagt erin je wakker te maken en te doen meebewegen. Hij combineert zijn vintage met moderne hiphopbeats. Het eindresultaat is een inspirerende mix van - naar Boogie's eigen woorden - oud en nieuw. Een bijnoot is ook dat hij telkens weer prachtige hoezen in elkaar tovert, Volta is daar geen uitzondering van. Must-listen!