Camea - Hello Earth

Door Steven Van Dorpe 10 juni 2016
8

10/06/2016

Camea, een van de sterk opkomende producers in het genre dat het midden houdt tussen techno en deep house, laat opnieuw van zich horen. De Amerikaanse richtte deze lente, in navolging van haar maandelijkse Neverwhere Radio-episodes, een gelijknamig label op. De eerste release op dat label is een feit. Deze Hello Earth EP bestaat uit drie nummers van haar hand.

De in Berlijn residerende Camea is allesbehalve een onbeschreven blad. Zij is klassiek geschoold, maar richtte al snel haar pijlen op elektronische muziek. Eerst in de illegale ravescene van Seattle, later met de oprichting en beheer van het illustere Clink Records in Berlijn. Dat label zette ze in 2011 (tot heden) on hold om zich meer te kunnen focussen op haar eigen studiowerk. En met succes, de laatste jaren is ze kind aan huis bij Ellen Aliens Bpitch Control en bracht muziek uit op M_nus, My Favourite Robot en Get Physical.

De titeltrack Hello Earth gaat gezapig van start en lijkt af te stevenen op melodieus gezwets, tot een een acid-achtige synth subtiel zijn intrede maakt, en het nummer optilt. Daarna begint een dialoog tussen synth en melodie, opgekalefaterd met uitstekende percussie en een paar aangename breaks.

After The End combineert een heupwiegende kick met emotionele Life & Death-melodieën en donkere bas, maar vergeet het acidgevoel niet nu en dan op te halen.

De hierboven beschreven nummers zijn prachtige voorbeelden van niet-in-één-specifiek-hokje-te-duwen-muziek die Camea maakt. De tracks veranderen op subtiele wijze van gelaat, en vertellen sprookjes die bovendien heerlijk te bedansen zijn. In dat vertellen slaagt de B-zijde van de plaat ook met verve. Undisclosed Location houdt het iets bescheidener en rustiger, maar compenseert ruimschoots met enorm veel gevoel. Jammer genoeg hebben we van die laatste geen soundclip voor jullie.

Camea Hoffman schiet haar nieuw label Neverwhere op meer dan waardige wijze op gang. Geen wereldhits of mirakels, maar gewoon degelijke muziek met een eigen stempel, meer vragen we soms niet.