Cirez D - In The Reds/Century Of The Mouse

Cirez D

7
30/05/2016

Deze zomer staat hij zowel op Tomorrowland als op Pukkelpop en zijn laatste bom Opus heeft de Belgische radio zowat een half jaar in zijn greep gehad, Eric Prydz is in België een beetje terug van weggeweest. In februari liet hij zijn eerste full album onder zijn eigen naam los, gevolgd door de EPIC 4.0 tour met visuals waar men bij Tomorrowland enkel maar van kan dromen, how about those holograms.

Nu is zijn volgende release er en die bestaat uit twee tracks van een alias die steeds een stevige brok van zijn sets vult, Cirez D. Dit alter ego staat voor proggy maar vaak toch stevige techno en is bij de meeste liefhebbers vooral bekend dankzij de klassieker On/Off uit 2009. De laatste tijd laat Prydz zich vaker van zijn technokant zien, de nieuwe nummers In The Reds en Century Of The Mouse zijn op dit moment dan ook niet weg te bannen uit zijn shows.

In The Reds heeft het hoogste octaangehalte van de twee. In eerste instantie is de track erg percussiegericht, enkel de kenmerkende stab doorbreekt soms het diepe, rollende ritme. Tot je in de break aanbelandt waar geleidelijk een synth naar boven komt die alles openbreekt en voor een enorme climax zorgt. Een nummer dat zijn werk doet op de dansvloer, getuige onderstaande video.

Century Of The Mouse – wat verwijst naar het label Mouseville Records dat Prydz hanteert om zijn Cirez D-tracks op uit te brengen – heeft dezelfde drive maar zet niet alles in op één supersynth. Tot minuut vier houdt de track het hetzelfde rollende ritme aan maar wanneer de kick er dan terug inkomt, schuift ook een enkele basnoot zich in het gelid die samen met verse hi-hats en een snare het geheel een twist geeft en plots nog extra dansbaar maakt. Dit is techno met een flink snuifje Pryda, dat weten we wel te smaken.

De EP is digitaal te verkrijgen op Beatport en de vinyl is vanaf 20 juni gelimiteerd beschikbaar bij Juno.

Hoe langer je wacht met het blootgeven van het full option deel van je track, hoe groter de impact, dat weet Eric Prydz maar al te goed. Bij beide tracks past hij dit principe toe en het werkt perfect. Wij kiezen voor In The Reds, een track die zowel op festivals als in een club alles aan diggelen slaat, hoe kan het ook anders met zo’n verscheurende leadsynth.