Daphni - Fabriclive 93

Daphni

Daphni - Fabriclive 93

9
21/07/2017

De naam Dan Snaith doet waarschijnlijk bij weinig mensen een belletje rinkelen. Toch was de Canadees de afgelopen jaren een prominente aanwezige in het elektronische muzieklandschap. Onder zijn alter ego Caribou bracht hij in 2014 zijn album Our Love uit, een LP waarmee hij een heldenstatus verwierf in het elektronisch muziekwereldje. In de tussentijd vond hij nog de tijd om een Essential Mix samen te stellen en bleef hij ook producen onder zijn minder bekende alias, DaphniSnaith is nu aan een nieuwe mijlpaal in zijn muzikale carrière gekomen: een Fabriclive-mixtape

Snaith neemt nu onder zijn alias Daphni de 93e editie van deze toonaangevende reeks mixtapes voor zijn rekening. De druk op zijn schouders is niet van de minste, artiesten als Preditah, Groove Armada en Erol Alkan gingen hem reeds voor en leverden stuk voor stuk puik werk.

Als je naar de tracklist van deze mixtape kijkt zie je meteen dat er opvallend veel Daphni-tracks op dit album staan. Snaith koos ervoor om voor deze mix vooral gebruik te maken van nieuwe en zelfs onuitgebrachte Daphni-tracks, hiervoor alleen al krijgt de man pluspunten van ons!

Openen wordt gedaan met Face to Face, een nummer dat in mei uitkwam. Het basslijntje waarvan Snaith in deze track gebruik maakt doet ons sterk denken aan de muziek van Brit Romare. Het hierop volgende Xing Tian, dat voor ons meer als opvulling aanvoelt, gaat vervolgens naadloos over in het dromerige Carry On. Al weten we het dan nog niet, Carry On is een mooie voorbode van het soort zweverige elektronica dat ons nog te wachten staat op dit album.

De begintonen van Ten Thousand lijken dan weer verdacht sterk op die van Thaw Cycle van Pearson Sound. Na een intro van om en bij de twee minuten krijgen we speelse harpgeluiden die langzaam overgaan in een elektronische kakofonie. De begintonen van het hierop volgende Medellin brengen verlossing van deze chaos, en hoe! Medellin is een melodieuze housetrack van zo'n kwaliteit dat wij het meteen tot éen van onze favorieten op dit album en misschien zelfs éen van onze favoriete Daphni-tracks kroonden.

Snaith balanceert in dit album telkens tussen een warme, melodieuze sound enerzijds en drogere beats aangevuld met samples allerlei. Zo is er het redelijk secce Hey Drum, dat overgaat in een opgewekte edit van Luther Davis GroupYou Can Be A Star, waarin Daphni volop de disco-kaart trekt. Verder krijgen we ook house met UK garage-invloeden te horen in de vorm van Try en Vikram

Listen Up, een track die zo van Four Tet had kunnen zijn, gaat vervolgens over in het belachelijk goede TinTin is een nummer dat recentelijk nog uitkwam maar waarnaar wij al hunkeren sinds het in 2014 op de Essential Mix te horen was die Snaith onder zijn alias Caribou maakte oor BBC Radio 1. Deze stond een tijde geleden dan ook niet voor niets op onze lijst met onuitgebrachte tracks waarvan wij hoopten dat ze alsnog uit zouden komen.

Halverwege dit album zijn wij stilaan zeker dat dit één van de beste Fabriclive-CD's moet zijn die wij al gehoord hebben. De nummers die ons minder kunnen boeien zijn nog steeds goed te noemen en om de paar minuten krijgen we nieuwe pareltjes te horen.

Tracks die ons nog opvielen waren onder andere Moshi, een nummer dat als soundtrack voor een dramatische scène uit een Christopher Nolan-film zou kunnen dienstdoen, Screaming Man Baby, waar de oriëntaalse dreiging als vuurwerk vanaf spat en het in disco gedrenkte vs.

Tijdens de laatste tien minuten van deze mixtape krijg je zo'n vracht melodieën over je kop gegoten dat je gerust nog een hele week verder kan dansen. Een absolute uitschieter tussen deze laatste tracks is het hemels klinkende Always Thereeen nummer dat helaas nog niet gereleased is. Afsluiten doet Daphni in stijl met het kalmere Life's What You Make It.

Daphni moet de eerste artiest zijn die een volledige Fabriclive-mix met zijn eigen muziek vult. Het getuigt van veel lef om een plaat voor drie vierde vol te smijten met werk dat anderen hoogstens kennen van éen of andere setrip die in slechte kwaliteit op Youtube te vinden is. Het leven is echter aan de durvers en deze mixtape is daar het mooiste bewijs van. Dit is voor ons éen van de beste Fabriclive-mixtapes die wij al te horen kregen, bravo!