Deetron - Endless

Deetron

Deetron - Endless

8
30/09/2016

Er zit leven in de meer dan ooit bloeiende wereld der house en techno. Ook Deetron - die in 2006 een permanente voetafdruk naliet via debuutalbum Twisted - kan meegenieten van die revolutie in de underground scene en komt alweer aanzetten met nieuw materiaal op zijn eigen label Character. De Zwitser was eerder dit jaar in België te gast op zowel HORST- als HART Festival, remixte Jonas Rathsman, prijkt binnenkort op de heruitgave van Booka Shades legendarische Movements en na de grijsgedraaide The Believer EP komt Sam Geiser nu dus met een nieuwe EP op zijn eigen imprint.

Titeltrack Endless zet in met een stevige beat tegen zo’n 123 toeren per minuut en een meeslepend orgelgeluid om je meteen mee te nemen door deze eindeloze reis door Deetrons brein. De track duurt dan ook bijna tien minuten en daar maakt de Zwitser mooi gebruik van waardoor dit opbouwend nummer de bescheiden openingstrack van je dj-set kan worden. Meer elementen zijn de onderliggende basmelodie - Deetrons handelsmerk -, neotrance op z’n Aril Brikha’s en op het einde een portie 909-claps om iedereen ervan te overtuigen dat dit housy lied wel degelijk een technotrack is. Na de netjes afgewerkte outro luidt het verdict niets wereldschokkends, maar wel iets moois.

In de titeltracks alternate version is er naast een lichte flanger onder het geheel weinig meerwaarde te vinden. Deetron kon wellicht niet beslissen welke van de twee de finale versie zou worden en heeft ze dan maar allebei op deze kortspeler geplaatst. De titelversie klinkt iets luguberder, de alternatieve iets atmosferischer, maar het zijn allebei katten van dezelfde worp.

Wat niet van M1 gezegd kan worden. Je zou de tegen 130 bpm technoknaller op het gehoor zelfs nooit met Deetron associëren, hoewel hij het voordien ook al klaarspeelde in zijn schitterende remix voor Tresher en Gerbers Open The Gates. Net voor de technocymbalen je rond de oren vliegen is het nog even afwachten hoe deze opbouwende technoplaat zal uitdraaien. Alsof je in de rij staat aan te schuiven voor een knallend technofeest en de bassen van het soundsystem door de betonnen muren van je lokale feestbunker dringen.

Na twee minuten en een klets is de eerste van mijlenver aangekondigde climax al daar. Met een stevige distortion op de dreigende melodie maakt Deetron ook duidelijk dat hij van M1 geen hersenloze technokraker wil maken - die komen ons de strot uit tegenwoordig - en het oog voor de muziek niet verliest. Melodieus én hard, een combinatie die we jammer genoeg nog zelden tegenkomen in een door Drumcode en Trip gedomineerde technoscene. Als de betere deejay de onnodige lange outro wegmixt, is M1 klaar om het technonajaar volledig in te palmen.

Net zoals Endless krijgt ook M1 een tweede versie op deze EP die opnieuw weinig meerwaarde biedt. Misschien is een 'vervolg' een betere verwoording dan een 'alternatieve versie', gezien M1_2 exact hetzelfde klinkt als zijn voorganger. Misschien wou Geiser gewoon een plaat maken van veertien minuten lang maar kreeg hij dat niet verkocht aan de drukker, dus heeft hij ze maar in twee gesplitst. Wie zal het zeggen.

Deetron maakt tien jaar na zijn fijnzinnig debuutalbum nog steeds prachtige muziek die steunt op dezelfde elementen uit de trance-, house- en technowereld. Waar Endless de ideale openingsplaat voor jouw technofeest is, is M1 het absolute hoogtepunt ervan.