Dense & Pika - Klank

Door Simon Loncke 29 oktober 2014
8

26/10/2014

De Britse producers Dense & Pika scoorden vorig jaar nog een van dé anthems van het jaar met hun Colt op het gerenommeerde Hotflush Recordings. Nu brengen de Londenaars voor het eerst sinds hun vorige hit nieuw, eigen materiaal uit. Het klinkende resultaat is deze Klank EP, die maar liefst zes eigen nummers omvat. Tijd voor een review!

Alex Jones en Chris Spero brengen sinds een drietal jaar stevige platen uit onder het pseudoniem Dense & Pika. In het begin grossierden ze voornamelijk in de rauwe technowereld, maar hun internationale doorbraak kwam er pas met megahit Colt. Sindsdien bleef het echter, op een remix voor Paul Woolford na, stil. Met gegronde redenen, zo blijkt, want deze Klank EP is opnieuw van een zeer hoog niveau.

1. Klank

Na wat elektronisch gewoel zet de percussie meteen een stevige toon, tot op het marcherende toe. De climax verder in het nummer is uit het fijnste technohout gesneden, met denderende drums die vervaarlijk verder schuifelen zonder aan tempo of slagkracht in te boeten. De rauwe synth die in het tweede deel erbij komt, heeft wat meer tijd nodig om te overtuigen, maar blijkt uiteindelijk een mooie aanvulling te zijn voor het nummer.

2. Lazy Wayne

Het nummer Lazy Wayne werd al voor de release via Boiler Room op de wereld losgelaten. Bij de intro, waar de heren wat spelen met effectjes en het knippen en plakken van de vocals, is het moeilijk uit te maken welke richting dit nummer uitgaat, tot de kick onverwacht hard inslaat. Even bekomen van deze mokerslag, maar meteen zijn we weer klaar voor een volledig nummer los te gaan.

3. Slowhand

Slowhand start meteen een stuk heviger en komt sneller op dreef dan de voorgangers. Toch is hetgeen wat volgt een stuk ingetogener dan de loodzware percussie bij Klank en Lazy Wayne. Een rijk gevarieerd klankenpallet en mooie variaties zorgen ervoor dat deze Slowhand een aangename afwisseling vormt op deze EP. Een nummer dat zeker ook zijn mannetje kan staan op de dansvloer.

4. Slacker

Bij Slacker worden de technosloophamers weer bovengehaald. Vreemd hoe dergelijke atonische synths en vreemde geluiden toch heerlijk kunnen klinken met dergelijke duistere beats eronder, maar aanslaan doet het des te meer. Stevige plaat die we vaak zullen horen in afsluitende setjes op de zwaardere technofeestjes.

5. Bad Ink

En wanneer we denken dat we de meest donkere kant van Dense & Pika al gezien hebben, krijgen we Bad Ink voorgeschoteld. De ganse track wordt in een mysterieuze gloed gehuld met ratelende bassen als leidraad doorheen een duistere trip. Zeker geen misse track!

6. Wandering Hands

Als afsluiter krijgen we traditiegetrouw stevige percussie te horen bij Wandering Hands. Opnieuw horen we wat monotone synths die het hele nummer voortkabbelen boven de technobeats. Mooi afsluiter van deze rijke EP.