Disclosure - Caracal

Disclosure

Disclosure - Caracal

7
25/09/2015

Jawel, het langverwachte nieuwe album van Disclosure is er! Caracal is de tweede long player van het Britse garage house duo en heeft dus de zware opdracht om het huizenhoge succes van het debuutalbum Settle verder te zetten.

Als we iets onthouden hebben van Settle dan is het wel dat de jongens van Disclosure meesters zijn in het combineren van knappe songwriting en stevige, analoge beats. Deze muzikale combo is, in navolging van dat eerste album, op dit moment ook alomtegenwoordig in het huidige poplandschap.

Caracal houdt deze lijn aan en voelt aan als een natuurlijke opvolger voor Settle. Zoals ze vertelden bij Billboard, zijn Guy en Howard Lawrence ook op dezelfde manier tewerk gegaan als bij hun debuut. Zo hebben ze opnieuw een mooi schare aan vocalisten en songschrijvers uitgenodigd om mee aan de songs te schrijven. Wat daarbij opvalt is dat ze steeds erg relevante en vaak jonge namen weten te strikken. Zo zijn nu The Weeknd, Lorde, Gregory Porter, Kwabs en natuurlijk ook weer Sam Smith van de partij.

Het resultaat van deze smeltkroes van talent mag er zijn. Nummers als Holding On, Omen, Magnets, Nocturnal en Willing & Able hebben eigenlijk alles. Het zijn perfecte songs met de juiste sfeer, dansbaarheid en een vaak soulvolle topline. En het zijn ook geen inwisselbare popnummers, steeds voel je aan de gebruikte akkoorden en sound de signatuur van Disclosure. Holding On en Omen zijn de afgelopen zomer niet voor niets veelvuldig gespeeld op de radio.

Maar de sterkte van deze signatuur is ook meteen de grootste zwakte van Caracal. Net omdat de songs zo goed zijn en je steeds de hand van de meesters herkent, mist de plaat soms het avontuurlijke gevoel dat Settle wel echt meegaf. Te vaak hoor je dezelfde pads, synths en bassgeluiden en ook de herkenbare akkoorden gaan soms wat vervelen. Zo kom je hier nergens een frivool deuntje tegen zoals dat uit White Noise of de kreungeluidjes uit What’s In Your Head. Maar het grootste minpunt is wel dit: Caracal bevat geen enkel nummer dat je zo van je sokken blaast als het iconische Latch.

We willen hier echter niet op een droevige noot eindigen. Daarom raad ik iedereen aan om het nog steeds straffe album in zijn Deluxe versie aan te schaffen. Daarop vind je onder meer nog Molecule, een zeer funky dansplaat en Bang That, een beestige clubtrack.

Disclosure haalt wat ons betreft niet het onderste uit de kan met Caracal. Het is een goed album met een aantal zeer sterke songs, maar het heeft niet de verassing in huis die je mag verwachten en die het eerste album Settle wel had. Er is geen nieuwe Latch.