ENiGMA Dubz - The Journey So Far

ENiGMA Dubz

ENiGMA Dubz - The Journey So Far

9
18/12/2015
Begin 2015 maakte ENiGMA Dubz bekend dat hij een volgend album ging uitbrengen; na zijn album Genesis brengt hij nu diens opvolger The Journey So Far uit. Een collectie van maar liefst 20 volwaardige tracks die het leven van deze 28-jarige producer uit Birmingham, met al zijn ups & downs weerspiegelen. Eerder dit jaar in maart konden we de eerste 10 tracks al beluisteren. Nu maakt James Vine aka ENiGMA Dubz bekend dat het tweede deel en dus het volledig album eind dit jaar nog in de winkelrekken zal liggen.

The Journey So Far is trouwens meteen ook de eerste release van zijn eigen label From The Vine Records. James speelde al langer met het idee om zelf een label op te starten waarop hij eensgezinde producers kon vastleggen en op die manier hun muziek kon mee dragen. Zijn nieuw album uitbrengen als eerste release is zeker een mooi begin voor dit kersverse label.

ENiGMA Dubz gaat al een heel tijdje mee en is vooral bekend om zijn diverse producties. In het algemeen vallen zijn sounds onder de noemer van dubstep, maar in beide delen van het album vind je ook verschillende invloeden van andere genres terug zoals hip-hop en grime. James wilt er zelf liever geen genre op plakken en spreekt zoals in zijn vorige albums een breed publiek aan dat van heavy bass-muziek houdt.
Hij is er in elk geval trots op dat dit allemaal kan vallen onder de term dubstep. Zo kan je er tracks als Night Terrors, Chapeltown en Exodus terugvinden, typische dubstep-knallers voor de liefhebbers. Maar verder hoor je dan ook weer Watching The World Go By, Lonely Planet of Let Go die erg mooi weerspiegelen wat voor een échte open-minded producer ENiGMA Dubz eigenlijk is, een producer die toch zijn eigen typische sound kan verwerken in meerdere stijlen.

ENiGMA Dubz werkt ook altijd graag samen met vocalisten. Zo kan je op dit album onder andere tracks verwachten met Drapez, CoMaScreama, maar ook van zijn echtgenote Katie Vine die voor heerlijke vocals zorgt op Gateway To India. Alle nummers van Part 1 staan al een tijdje online, van Part 2 heeft de Brit nog maar drie nummers aan het licht gebracht:

Dit is nog eens zo een typisch, puur album dat je zelfs als niet-dubstep liefhebber van track één tot 20 kan afluisteren en keer op keer verrast wordt van de eerste tot laatste minuut. Een aanrader om rustig op te zetten tijdens een lange reis!