Fabric 77: Marcel Dettmann

Music2014

Fabric 77: Marcel Dettmann

17/08/2014

Nog nooit waren we zo blij toen we onze postbus openden. En dat hebben we aan Marcel Dettmann te danken. Deze langharige Duitser kreeg de eer om de 77ste Fabric-mix aan mekaar te rijgen. Deetron, Maya Jane Coles, Move D en nog 73 anderen waren hem al voor. Wie een loeiharde technoset verwacht, moeten we teleurstellen, Dettmann laat met deze mix zien dat hij meer is dan de technoheld waar hij zo bekend om staat.

Dettmann gaat al jaren mee in de elektronische scene. In 1999 toen Berghain voor het eerst zijn deuren opende, werd hij resident en die titel houdt hij nog steeds vast tot op de dag van vandaag. Zeven jaar later vond hij dat het tijd was voor een eigen label, dat hij MDR noemde. En als je even verder nadenkt dan weet je waar die letters voor staan: Marcel Dettmann Records, lekker origineel. Hier wilde hij zijn eigen producties op uitbrengen en ook die van zijn Berghain-maatje, Norman Nodge. Twee jaar later kreeg hij erkenning voor zijn werk en werd hij door Beatport uitgeroepen als 'Top Techno Artist of 2008'.

Ook voor zijn Fabrik 77-mix heeft hij veelvuldig gebruik gemaakt van MDR-demotracks die hij al jaren met zich meezeulde. Zo stak het nummer RSPCT van onze noorderbuur ROD al meer dan drie jaar in zijn platentas. Deze Fabrik 77 was hét ideale moment om deze nummers aan het grote publiek te laten horen, aldus Dettmann. Klein detail: hij heeft de mix bij zijn thuis gemaakt met twee cd-spelers, mede omdat de meeste tracks nog niet uit zijn op vinyl.

Dan nu over naar de orde van de dag. De mix begint met met Ryan James Fords Arthure Iccon, een duister nummer dat de perfecte intro is voor deze mix-compilatie. Hij bouwt zijn set nummer per nummer op naar een absoluut hoogtepunt en bouwt het dan terug af naar het eind van de mix toe. Wij hebben de mix zo'n vier keer van voor tot achter uitgehoord en begrijpen perfect welk gevoel Dettmann wou overbrengen. Dit is geen mix die in eender welke club gedraaid kan worden. Neen, dit is voor de kenners. Voor zij die echt van elektronische muziek houden en er helemaal in meegaan.

Onderweg naar de climax komen we Terrence Fixmer tegen met Inside Of Me, een nummer dat uitkomt op Planete Rouge, het label van Fixmer zelf. Wie ook de revue passeerde was Answer Code Request met Transit 0.2, een nummer dat ons meteen in de juiste mood brengt. Ook zijn maatje Norman Nodge gaat met de nodige eer lopen met zijn BB 1.0. Hier en daar verrast Dettmann ons met een zachter nummer, maar dat is juist wat deze mix-compi zo uniek maakt. Geen enkel nummer is slecht gekozen, alles vloeit naadloos over in elkaar.

En dan komen we bij het hoogtepunt van deze Fabric-mix. Als echte climax koos hij voor Lightworks, een nummer van Dettmann, herwerkt door Ø [Phase]. Deze Britse producer is gekend van het Belgische label Token Records. En als Ø [Phase] een remix maakt, dan weet je dat het niet mis kan gaan. We worden getrakteerd op een nummer dat de technoroots nog eens naar boven laat komen. Deze track staat nu al dagen op repeat en nog wordt het nooit saai. Luister deze eens zelf en je zal het enkel kunnen beamen. Na dit nummer bouwt hij de mix rustig af en passeren er nog nummers van Wincent Kunth en Joey Anderson. Nog nooit waren 72 minuten zo snel voorbij ...