fabric 87 - Alan Fitzpatrick

Door Sander Bral 14 april 2016
6

15/04/2016

fabric is alweer aan zijn 87e mixcompilatie toe. De prestigieuze compilatieserie draait al mee sinds 2001 en trok al wereldsterren aan zoals Dave Clarke, Michael Mayer, Adam Beyer, Slam, Ivan Smagghe, Carl Craig, Tiefschwarz, Ricardo Villalobos, Claude VonStroke en ga zo maar door. De lijst is eindeloos. De nieuwste fabric - die sinds vandaag in de rekken ligt - kan rekenen op de Britse technokoning Alan Fitzpatrick.

Voor de intro doet Fitzpatrick maar liefst beroep op drie platen. Waarvan de eerste uit de vingers van onze eigen Belgische technoqueen Charlotte de Witte komt. Het melodisch intermezzo van Weltschmerz - dat dienst doet als intro - loopt feilloos over in Radio Slaves herwerking van All I Think About Is Death. Wanneer met Marcel Fenglers Zen de eerste beat van de set valt zijn we pas echt vertrokken.

Hoewel 'vertrokken' een overstatement is. Triage verliest meteen de melodie maar kan wel nog rekenen op een stevige bas en snerpende cimbalen. Wanneer die cimbalen uitsterven in Truncates Submission is het meteen duidelijk hoe laat het is. Deze compilatie is het zoveelste product van de zogenoemde ‘technorevival’ die zich de laatste drie jaren heeft gemanifesteerd in het muzieklandschap.

Dat Bert Libeert - de drummer van Goose - zich ook al stoorde aan deze revival in zijn interview valt best te begrijpen. Het verdict van die technorevival luidt futloos, droog, amelodisch en een gebrek aan inspiratie. De bekendste ambassadeurs binnen die categorie zijn Nina KravizTrip Records en Adam Beyers Drumcode, waarvan er wel degelijk vier platen op dit album staan.

Begrijp dat niet verkeerd. Adam Beyer is een levende legende en zijn bijdrage voor de technowereld is van onschatbare waarde. Maar wat de man de afgelopen twee jaar met Drumcode heeft durven uitbrengen is ronduit bespottelijk. Platen die je zo mag skippen op deze compilatie wegens te animatieloos zijn Mike Denherts Wokabeat, Bjarki’s Windy Cindy, Monolocs TrySome en Ilario Alicante’s Forward.

Session Restores Speak Out is met kop en schouders de zwakste plaat op heel deze fabric, ze klinkt tot vervelens toe droog, is absoluut niet dansbaar en je kan je echt afvragen waarom Fitzpatrick deze abominatie door zijn mixer heeft gehaald.

Wie tegenwoordig ook deel uitmaakt van de Drumcode familie is Alan Fitzpatrick zelf. Die overgang is ook merkbaar in deze fabric. Met Where Haus (17 Steps Records) bijvoorbeeld bewijst Fitzpatrick nog maar eens waar hij goed in is, namelijk strakke dansvloertechno maken zonder het oog voor de melodie te verliezen.

Wanneer die plaat feilloos overgaat in 1992 en later ook Eyes Wide Shut - zijn releases op Drumcode - valt de melodie plotseling weg en maakt de strakke beat plaats voor droog technogekabbel. Waar zijn eerste plaat nog een wilde rivier in Zuid-Amerika voorstelt, zijn zijn Drumcode-releases opgedroogde grachten in een buitenwijk van Charleroi. Fitzpatrick, verbreek dat contract met Drumcode, nu.

Is elk nummer dan slecht op deze compilatie? Zeker niet. Psyks Stigma is een leuke knaller, Operators Flat Rotation Curves kan er mee door en Markus Suckets Untitled #3 komt net op tijd om de plaat even lam te leggen met atmosferische breaks. Zelfs Wrangel Calling - wat een Drumcode-release is - klinkt best ok. Als het goed is moet het ook gezegd, alsof 2000 and One ooit al een slecht nummer heeft afgeleverd?

En dan nog de echte uitblinkers natuurlijk. Reset Robot scoort dubbel met Lolly Pop en Pressure, allebei melodische technoplaten die gemaakt zijn voor in de club. Ook Mike Dehnert - die nog iets goed te maken had op deze plaat - doet het goed met Meckwiki. Techno zoals het hoort.

Mixtechnisch zit deze plaat uiteraard zeer goed in elkaar. Van een fabric kan je natuurlijk niets anders verwachten. De manier waarop Audions Mouth To Mouth wordt ingezet is fenomenaal. Een hele goede zet van Fitzpatrick om ook een klassieker uit te spelen in zijn set, zelfs al is het de Scuba remix.

Net als een mooie intro voorziet Fitzpatrick ook een gepaste outro voor de plaat via zijn eigen onuitgebrachte End Theme. Waarna hij verrassend uit de hoek komt met zijn remix op Drewxhills Bullets. Een atmosferische zweefplaat met melige vocals die aan een typische Maceo Plex remix doet denken en misschien wel het beste nummer op deze fabric is. Dat zegt genoeg.

Het respect voor fabricDrumcode en Alan Fitzpatrick is onvoorwaardelijk. Maar de combinatie van de drie werkt deze keer duidelijk niet. Als Fitzpatrick deze plaat drie jaar geleden had gemaakt - vóór de inspiratieloze technorevival - was het waarschijnlijk een knaller van ongezien formaat geweest.

Tracklist:

• 01. Charlotte de Witte - Weltschmerz (Melodic Theme) / Turbo
  • 02. Scuba - All I Think About Is Death (Radio Slave Atmos) / Hotflush