Fehrplay - Phoenix

Door Sander Broux 02 maart 2018
8

19/02/2018

Jonas Von der Fehr aka Fehrplay heeft nu ongeveer een jaar zijn eigen label Mood of Mind. Na releases bij onder meer Pryda Friends, Anjunabeats en mau5trap was een eigen uitlaatklep een logische stap die de Noorse producer toelaat om volledig zijn zin te doen. Hij brengt op dit moment enkel zijn eigen platen uit, die ook de voeding zijn voor zijn eveneens vorig jaar ontwikkelde liveshow.

Deze Phoenix EP is de vijfde release en die laat net als de vorige vier voelen dat Fehrplay knap weet om te springen met die verworven vrijheid. Je hoort aan elke Mood of Mind-plaat dat het zijn werk is, terwijl je toch verrast wordt door de verschillende versies van zijn sound. Het is leuk om te voelen hoe een artiest verder uit zijn schelp kruipt wanneer hij niet moet voldoen aan de verwachtingen die gepaard gaan met grote labels.

Dat is ook het geval voor Phoenix en Serotonin, platen met een totaal verschillende opzet, maar die duidelijk uit dezelfde koker komen. Titelplaat Phoenix is een regelrechte trein. De rollende baslijn palmt dankzij de juiste hoeveelheid chorus heel het nummer in en duldt eigenlijk enkel wat aanvullende geluiden naast zich. Die krijgen even vrij spel in de break waarna de bas zich terug onherroepelijk op de rails zet. Dit is een even eenvoudig als prachtig afgewerkte track.

Serotonin doet het met dezelfde geweldige geluiden, maar kiest voor een breakbeat in plaats van de typische four to the floor. Dit geeft de track, samen met de “I long for you”-vocal, een iets mysterieuzer kantje. Toch is ook dit geen zweverig maar een stevig nummer.

Net zoals de tracks van de eerder dit jaar verschenen Tannhauser EP en Feelin EP levert Fehrplay meticuleus afgewerkte nummers af die instant werken en bij ons meteen in de bovenste schuif komen te liggen. Ze zijn krachtig en gesofisticeerd tegelijk, perfect.