Score:

8/10

25/11/2016

Eerder dit jaar releasete Flume zijn tweede langspeler, Skin genaamd. Sindsdien bleef het verdacht stil rond het Australisch wonderkind. Deze week bracht hij echter opnieuw wat werk uit. Zijn Skin Companion EP telt vier nummers die allemaal rond dezelfde periode zijn gemaakt als zijn album Skin, maar die om éen of andere reden het album niet gehaald hebben.

Flume begon rond 2012 aan zijn opmars met de release van zijn gelijknamige album, Flume, op Future Classic. Zijn sterkte zat hem in het maken van tracks die opvallen tussen de dagdagelijkse stroom aan inspiratieloze vocal-gebaseerde pophits. Denk maar aan tracks als Holding On of On Top, die het nog steeds erg goed doen in zijn livesets. Toen wij de met gastartiesten volgepropte tracklist van zijn tweede album te zien kregen waren wij dan ook ietwat bevreesd voor het resultaat. Dat bleek al bij al goed mee te vallen, en hoewel Skin een pak commerciëler is dan zijn voorganger zijn er zelfs tussen de samenwerkingen wat parels te vinden. De vraag is natuurlijk welke trend Flume voortzet met deze extra EP.

De Skin Companion EP opent met het nummer Trust, een samenwerking met Isabella Manfredi. Dit nummer ligt sterk in de lijn van zijn laatste album. Naar onze mening niet éen van zijn beste nummers, maar wel eentje dat het ongetwijfeld goed zal doen bij het grote publiek.

De volgende drie nummers zijn tot ons genoegen allemaal instrumentaal. Op het nummer Heater krijgen we nog eens de Flume die we willen horen. Karakteristieke synths aangevuld met voicesamples en scherpe claps maken van Heater een typisch Flume-nummer dat op luid gejuich onthaald zal worden tijdens zijn liveshows.

Quirk en V zijn beiden dan weer aangename, rustige nummers die iets meer experimenteel zijn qua stijl. Terwijl V door het gebruik van de drumpatronen en synths naar het einde toe iets actiever aanvoelt zweeft Quirk voort zonder ooit echt tot een climax te komen, een ideale afsluiter!

De grote afwezige op dit album is het nummer Gotta Let Em Go, een nummer dat reeds te horen was in de Essential Mix van Flume voor BBC Radio 1. Blijkbaar heeft iemand de moeite genomen om met de fragmenten van dit nummer die in deze mix te horen waren een remake van dit nummer te maken waardoor u dit nummer, of toch een benadering ervan, alsnog al kan beluisteren.

Echte verrassingen zijn er niet te vinden op deze Skin Companion EP. De lijn van zijn vorige album wordt doorgetrokken op deze EP, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn, het gaat immers nog steeds over FlumeHeater is voor ons de grote uitschieter, benieuwd of we deze te horen krijgen in zijn livesets!