Gewelt - Charity

Gewelt

Gewelt - Charity

7
01/06/2015

De mannen van Gewelt zijn sinds hun overwinning op het DJ-mania parcours niet meer weg te cijferen uit het nachtleven. Met passages op o.a. Tomorrowland, Pukkelpop, Laundry Day, Extrema Outdoor en zelfs Genk On Stage, hebben ze zowaar alle festivals op ons grondgebied van beats voorzien. Ook zijn ze graag geziene gasten in clubs als Café d’AnversCulture Club en de Limburgse trots Forty Five. Als dat nog niet genoeg referenties zijn, behaalden ze ook brons in de categorie Breaktrough Artist op de Red Bull Elektropedia Awards.

Na zo'n druk jaar werd het voor Niels en Niels tijd om zich opnieuw uit te vinden. Zonder merkbaar surplus zou Gewelt binnen de kortste keren een glazen dj-plafond tegenkomen. Logisch gevolg is hun eerste EP die uitkomt op het Belgische Taub Recordings. Toen deze Charity EP in onze mailbox belandde viel onze mond letterlijk open. De twee nummers zijn stuk voor stuk loepzuivere producties. Charity, het eerste nummer, heeft zowaar hitpotentieel. De funky progressie, samen met een knap ritme en een aanstekelijke vocal, geven ons een heus 'vijf koppen koffie'-gevoel. In de break wordt de plaat afgewerkt met een jazzy topmelodie die vrij eenvoudig, maar o zo aanstekelijk is.

Gewelt - Charity

Het tweede nummer is een rechtlijnige, krachtige clubtrack die zich zonder meer kan onderscheiden door haar bitsig ritme. De eenvoudige baslijn, die tegen het einde van het nummer nog overgoten wordt met sappige keys zal veel donkere clubs in beweging krijgen. De eerste track, Charity, ligt ons meer, maar dat is persoonlijk. Op deze EP staat trouwens ook een dubversie van Charity die naar ons inzien weinig meerwaarde biedt aan het geheel.

Gewelt - Violense

Dit is een knappe EP die nu onder andere support krijgt van namen als Fake BloodDon Rimini en ook onze landgenoten van Mumbai Science. Waar we ons wel vragen bij stellen is het hoge productieniveau dat Gewelt hier haalt, zeker als debuut-EP. De eerste track doet ons dan ook stiekem denken aan een andere Limburgse producer. Zeker als we luisteren naar de gebruikte akkoorden en die afgelijnde jazzy melodie. En wij die dachten dat er maar één iemand binnen de Belgische house-scene dit kon.