Hobo Bones - The Electric Boxcar

Hobo Bones

Hobo Bones - The Electric Boxcar

8
04/01/2017

Justin LaSasso, afkomstig uit New York en opererend onder het pseudoniem Hobo Bones, heeft de wereld zopas een stukje vrolijker gemaakt met de release van zijn debuut-EP The Electric Boxcar. De albumcover - een vergezicht van de Catskill Mountains in de buurt van LaSasso’s geboortestreek - reflecteert het minimalisme van de tracks waarmee de producer uit de onbekendheid tracht te treden.

Het sleutelwoord: ingetogenheid. De EP bestaat uit slechts vijf nummers met een gemiddelde lengte van drie minuten en een bescheiden klankentapijt dat doet denken aan een klassieke bandformatie: een drum, een bas, synth pads, een gitaarmelodie en gesamplede vocals. Zei daar iemand "Less is more"?

Het riviertje van Hobo Bones meandert langs uitgestrekte landschappen, met af en toe een verdwaalde koe om de aandacht kortstondig af te leiden. Denk Bibio met een discrete beat, het verlegen broertje van Mount Kimbie, of Kieran Hebden (Four Tet) in zijn jonge jaren. Tegelijk willen we ons hoofd erop verwedden dat LaSasso aandachtig heeft geluisterd naar de Bluegrass- en folkplaten in de collectie van zijn vader. En dat hij al doende diens voorraad cannabis heeft ontdekt.

Minpunten? Geen enkel nummer springt eruit, geen enkel nummer bevat hooks die écht onder je vel kruipen. De optelsom van de delen vormt op deze EP wel degelijk een warm, organisch en helder geheel, maar de aangename soberheid zou bij een full album wel eens plaats kunnen maken voor verveling. LaSasso’s eerste worp prikkelt dus onze nieuwsgierigheid, aan hem om te bewijzen dat hij ons ook langer dan een kwartier geboeid kan houden.

The Electric Boxcar van Hobo Bones gaat de wereld niet veranderen, maar wie zegt dat dat het plan was? Wij raden de EP dan ook ten stelligste aan, bij voorkeur te beluisteren tijdens een winterse maar zonnige ochtendwandeling.