Jam Thieves - Hackers

Jam Thieves

Jam Thieves - Hackers

6
30/01/2017

De Brazilianen van Jam Thieves brachten eind januari hun EP Hackers uit op het iconische Playaz Recordings van DJ Hype. Dit label wordt door drum 'n' bass-fans wereldwijd geroemd omwille van de harde jump-up die hierop uitkomt. Onder andere DJ HazardOriginal Sin en Annix brengen regelmatig werk uit op dit label.

Hackers is een vrij atypische EP aangezien deze bestaat uit maar liefst 12 tracks. Over een overvloed aan tracks zal je ons echter nooit horen klagen. We horen op Hackers de typische kernelementen van jump-up veelvuldig terugkomen: samples uit films en vooral veel bass. Toch verschilt deze EP van de gemiddelde jump-up EP.

Dit kunnen we het best uitleggen aan de hand van een nummer. Neem nu Chicago Outfit. Dit nummer, dat begint met een niet al te originele sample die verwijst naar Al Capone, is een nummer dat zelfs naar jump-up-normen erg minimalistisch is. Als deze track een gebouw zou zijn, zouden enkel de funderingen overblijven, alle overbodige bestanddelen worden van dit nummer weggestript tot enkel de twee oerelementen van drum 'n' bass overblijven: de drums en de bass. De simpelste drumbeat die wij in lange tijd hoorden, wordt over een kurkdroge basslijn gesmeten hetgeen tot onze verbazing resulteert in een erg aanstekelijke track.

De rest van deze EP is vooral meer van dat (lees: filmsamples en minimalistische beats). Op een aantal nummers, zoals titeltrack Hackers en Blow Of Gang wordt er soms wat harder uitgehaald, maar zelfs dan blijft de productie redelijk basic. Dit betekent echter niet dat Hackers een slechte EP is, tijdens een set van DJ Hazard merkten wij dat dit soort droge, minimalistische tracks het uitstekend doen. De meerwaarde van deze nummers zit hem dan ook voornamelijk in het live-gebruik ervan, voor thuisgebruik raden we deze EP minder aan.

Productiegewijs kunnen we hier niet van een hoogstandje spreken. De nummers op deze EP blijven allen vrij basic, maar vreemd genoeg zit hem hier net hun sterkte in. Dit soort minimalistische, droge tracks zullen je dansbenen ongetwijfeld een paar versnellingen hoger doen schakelen als ze uit een stevige soundsystem komen gerold!