Joy Wellboy - The Magic Remixes by Maceo Plex, Fred P and Phon.o

Door Astrid Mattelaer 16 november 2015
8

20/11/2015

Aan het begin van deze week hadden we het er al over dat niemand minder dan Maceo Plex samen met Shall Ocin een nummer van het Brusselse duo Joy Wellboy onder handen heeft genomen in een remix. Bovendien gingen daarnaast ook Fred P en Phon.o aan de slag met hetzelfde nummer: The Magic. Reden genoeg om een review neer te pennen, vonden wij!

De eerste remix is er eentje van niemand minder dan Fred P, die daarnaast ook bekend is onder de naam Black Jazz Consortium. De New Yorkse muzikale duizendpoot maakt al meer dan twintig jaar zijn eigen muziek die hij zelf onder de brede noemer 'deep music' plaatst. Hierbij passeert vooral house, maar de invloeden die erin verweven worden, komen werkelijk van overal.

Het moet voor Joy Adegoke en Wim Janssens, samen Joy Wellboy, dan ook een hele eer zijn geweest dat deze grote meneer hun nummer heeft geremixt. Het resultaat is inderdaad een deep house nummer doorspekt met een buitenaardse synthesizersound en mysterieuze vocals van de originele versie van het nummer.

De tweede remix komt van de Duitse Phon.o, de technoproducer en -dj die in het verleden al remixes maakte voor onder andere Modeselektor en Boys Noize. Zijn versie van The Magic is een meer uptemponummer dat eerst begint met een geheimzinnige beat waarna vervolgens rond minuut twee de vocals invallen. Het sterkste stuk is volgens ons zeker de instrumentale intro, maar ook het nummer in z'n geheel is het resultaat van een puik staaltje remixwerk.

Last but definitely not least komt de remix van Maceo Plex, toch wel een van de grotere house- en technohelden van deze wereld en onder andere label boss bij Ellum. Hij maakte zijn remix van het nummer van Joy Wellboy samen met Shall Ocin die ook deel uitmaakt van de Ellum-familie. Deze remix springt er bovenuit met een stevige bassline bovenop de originele vocals. Het hele nummer lang rol je van de ene sfeer in de andere en waan je je op een killerfeest ergens in een bezwete club waar je nog lang niet naar huis wilt.

Deze EP met remixes van drie verschillende dj's met allen een verschillende sound had kunnen uitdraaien op een ware kakofonie, maar niets is minder waar. Het resultaat mag er zijn en alle drie de tracks kunnen regelrecht op de draaitafels van elke goede house- en technoclub terecht komen. Wij zijn fan, en laat ons hier vooral ook nog even aan toevoegen: wij zijn uiteraard ook nog steeds fan van het originele duo Joy Wellboy, want zonder hen was dit natuurlijk nooit mogelijk geweest.