Justice - Woman

Justice

Justice - Woman

8
18/11/2016

Justice viert een nieuwe hoogmis in zijn bekende feestkerk. Woman, het derde studio-album van het ondertussen legendarische electroduo ligt eindelijk in de rekken. Na de eerder geloste singles Safe and Sound en Randy presenteert Justice nu met trots zijn volledig album op Busy P's vertrouwde Ed Banger Records. Het was alweer vijf jaar geleden sinds Justice nog eens met een langspeler op de proppen kwam.

Voor Woman gingen Xavier de Rosnay en Gaspard Augné op zoek naar het evenwicht tussen hun typerende French Touch, melodramatische vocals van onder andere Morgan Phalen, het rauwe elektronische van debuutalbum en epische symfonieën waarvoor ze beroep doen op London Contemporary Orchestra.

Het is echter wel zoeken naar dat rauwe elektronische waarmee Justice in 2007 een aardverschuiving in het elektronisch muzieklandschap veroorzaakte. Visitekaartjes van het nieuwe album Safe and Sound en het reeds grijsgedraaide Randy leerden ons al dat Justice de kaart trekt van de softe synthpop, het stevig intermezzo van Randy buiten beschouwing gelaten.

Ook Pleasure, Stop en Fire - ondanks de robotstem - zitten in een Frans discojasje en doen denken aan euforische Klaxons of zelfs Das Pop. Een beetje alarmerend dat we daarmee al de helft van het album hebben opgesomd. En dat is ook het grootste punt van kritiek, er zit weinig tot geen variatie in de verschillende tracks op deze langspeler.

Zelfs de nummers die creatief beginnen zoals het steengoede Alakazam ! en Heavy Metal - de wedergeboorte van Justices orgel - en Love S.O.S grijpen uiteindelijk terug naar dezelfde happy sound die dit album vorm geeft. Het zweverig doch minimalistisch slotstukje Close Call dat aan een klassieke Jean-Michel Jarre doet denken, kan daar niet veel aan veranderen.

De absolute uitblinker op Woman moet het instrumentale Chorus zijn. Bij het horen van de intro zien we al een denkbeeldige crucifix op ons netvlies gebrand en de uptempo rockbeat herinnert ons weer hoe geweldig de liveshows van Justice zijn. Echt een klassieke Justice kunnen we dit niet noemen, maar het is een close call.

Het hoeft niet gezegd dat Justice wederom uitpakt met een album vol topproducties waarvan elke track zijn mannetje kan staan. Bij het beluisteren van het volledig album kan je je toch niet van de indruk ontdoen dat het allemaal wat gelijkaardig klinkt. Woman kan niet tippen aan het uiterst gevarieerde Audio, Video, Disco (2011), en zeker niet aan het explosieve debuut † (2007), maar is best nog wel lekker.

Laat die nieuwe liveshows nu maar komen.

Tracklist

• 01. Safe and Sound