Kyodai - Sound Of The Falls

Kyodai - Sound Of The Falls

08/06/2014

De Duitse gebroeders Kyodai - wat letterlijk 'broers' betekent in het Japanees - komen aandraven met een nieuwe EP op het gerenommeerde Exploited. Hun Sound Of The Fall EP bevat twee originele nummers die mature house ademen. Verwacht geen zwoele, catchy zomerdeuntjes, maar met deze stevige streep muziek met een hoog clubgehalte weten ze ons wel te bekoren.

Ondanks hun relatief gezien nog niet zo lang bestaan - hun allereerste release Mi Rumba is nog geen drie jaar oud - kunnen de mannen van Kyodai toch al een uitgebreide discografie voorleggen. Daartussen prijken niet van de minste labels, zoals Local Talk, Bed Rock en nu dus het fameuze Exploited, waar ook grootheden als Claptone en onze landgenoot Mickey kind aan huis zijn.

Het was ook met werk op Exploited dat we hen voor het eerst leerden kennen, ze verzorgden namelijk een meer dan gesmaakte remix voor Claptones No Eyes, toch wel dé zomerhit van 2013. Tijd voor nieuw werk dus met deze tweeledige Sound Of The Fall EP, die naast de titeltrack ook het nummer Streamflow bevat.

1. Sound Of The Fall

Zonder al te veel tierlantijntjes vallen de heren meteen met de deur in huis. Een diepe kick en de denderende baslijn vormen de stevige leidraad doorheen het nummer. Geleidelijk gooien ze er nog een hele resem extra percussie bij en de dreigende synths zorgen dat het nummer de balans tussen het mysterieuze gegeven en het strakke clubgehalte weet te behouden. De break zorgt dan weer voor een aangename variatie. Een strak nummer dat op zichzelf wel net iets te lang duurt, maar in een mixtape of set zeker tot zijn recht zal komen.

2. Streamflow

Net zoals bij de titeltrack spelen de Duitsers bij Streamflow kort op de bal en kiezen ze resoluut voor de stevige beats met heen en weer zwiepende synths. Ook hier zorgt de break weer voor een rustpunt waarna de lagen weer geleidelijk aan worden opgebouwd. Eveneens een degelijk nummer zonder te excentrieke uitspattingen.