Late Night Tales: Jon Hopkins

Jon Hopkins

Late Night Tales: Jon Hopkins

10
01/03/2015

Trek een flesje wijn open, dim die lichtjes en gaat u er maar eens lekker bij liggen. Late Night Tales — de crème de la compilaties — is terug met een nieuwe en ditmaal is Jon Hopkins de leider van uw living. Deze nachtelijke verhalenreeks verwent ons al sinds 2001 en heeft met voorgaande artiesten zoals Nightmares On Wax, Jamiroquai, Air, Four Tet, Fatboy Slim, Trentemøller, Röyksopp en Bonobo een lijstje dat minstens even indrukwekkend is als het noorderlicht.

Mijnheer Hopkins — een dubbel en dik verdiende aanspreektitel — begon zijn loopbaan achter de toetsen bij Imogen Heap en droeg zijn steentje bij aan albums van Brian Eno en Coldplay. Hiernaast verzorgde de Brit een drietal soundtracks en remixte hij kanjers als Nosaj Thing, Four Tet en David Lynch. Hoewel hij al vier solo-albums achter zijn naam had staan, kwam hij voor velen pas echt bovendrijven met Immunity, goed voor een plaats in Resident Advisor's Top 20 Albums of 2013.

Late Night Tales : Jon Hopkins (Album Sampler)

Opener Sleepers Beat Theme van componist Ben Lukas Boysen raakt direct de juiste pianosnaar en laat je hartslag zakken met een slag of zeven. Dat gevoel drijft verder op de harpjes in Darkstars Hold Me Down waarna de eerste beat voorzichtig komt kijken tijdens Yr Love van Holy Other.

Vervolgens worden we uitgenodigd voor een theekransje in die pagode van een plaat, Verbena Tea van Teebs ft. Rebekah Raff, en zachtjes in de wieg gelegd door Nils Frahm. De Chopin van vandaag en Hamburgs beste exportproduct sinds de hamburger.

De zon lijkt eventjes op te komen tijdens het toepasselijke I Am Daylights door Songs of Green Pheasant, gaat terug onder met Jonsi & Alex's Daniell in the Sea en verduistert bij Babe van Evenings. De mix bereikt een hoogtepunt wanneer we wakker worden geschud door Letherette met het verassend funky After Dawn. Serieus, wat is dat met die treffende titels.

Naar goede gewoonte bij Late Night Tales krijgt de artiest in kwestie de taak een cover naar keuze te brengen, in Jons geval een aandoenlijke pianoversie van I Remember van Yeasayer. Dit sfeertje zet hij voort met David Holme's Hey Maggy, dat wat weg heeft van ene Thomas Newman. U weet wel, de muziekman van American Beauty — de film die eigenhandig Amerika's rozenindustrie liet heropleven.

Nu we het toch over films hebben, Lady Divine van Alela Diane is het soort nummer dat niet zou misstaan in een feelgood indie coming-of-age-roadmovie. Via het heerlijk hypnotiserende Gillie Amma I Love You door Four Tet dartelt het album verder langs het dromerige Connjur van School of Seven Bells, richting een glitchy Nils Frahm remix. Gold Panda brengt de beat er nog eens in met zijn remix van Health's Before Tigers, maar dat is dan ook meteen de laatste van de avond.

De rust keert weder met de kosmische soundscape Missing Photos door Last Days en het lichtjes sentimentele Down To The Sound van Bibio. Ach, het is al laat, een traantje kan best. De strijkers in Requiem For The Static King 1 maken vervolgens de gepaste overgang naar Emancipation van Helios. Dit nummer kondigt het eind aan als een herfstblad dat in superslowmotion tot aan je tenen dwarrelt. Excuses, een mens gaat er al eens de poëet van uithangen.

Niet geheel onterecht want het allerlaatste nummer — ook een goede gewoonte van Late Night Tales — is een voordracht van dichter Rick Holland, ondersteund door achtergrondklanken van Hopkins himself. Spoken word heet zoiets.

Het was absoluut niet de bedoeling om het volledige album van top tot teen te beschrijven, maar deze verzamelaar vroeg er echt om. Met evenveel aandacht voor elk nummer rijgt Jon Hopkins alles accuraat aaneen, zonder eigenlijk echt te mixen. Contrast kan dus blijkbaar ook subtiel zijn, want Hopkins begeleidt je moeiteloos van licht naar donker en weer terug.

"Putting this album together was a unique opportunity for me to present music that I have been listening to for years, free from the constraints of a club setting or from trying to stick to one genre. I chose tracks not just because they have been important to me but because of how they sit together, putting as much thought into the transitions and overall narrative as I did into the track choices. I mixed by key and by texture more than anything else, using original sound design, pivot notes, and often recording new synth or piano parts to link things together in a way that flows as naturally as possible. I hope you enjoy it" — Jon Hopkins

Tracklist
01. Ben Lukas Boysen ­- Sleepers Beat Theme
02. Darkstar - Hold Me Down