LSB - Content

LSB

LSB - Content

9
04/11/2016

Goed nieuws voor de Drum 'n' Bass fans! Luke Beavon, beter gekend als LSB, releaste vorige week zijn eerste LP, genaamd Content. Dit album werd gereleased op Soul:r, het label van Marcus Intalex. Het is niet de eerste keer dat LSB releaset op een groot label, eerder kwamen al nummers van hem uit op onder andere Hospital RecordsShogun Audio en Spearhead Records.

In dit album wordt de lijn van zijn vorig werk grotendeels doorgetrokken: soulvolle en melodieuze Drum 'n' Bass overheerst grotendeels. Openen doet LSB met het nummer Lydian, een samenwerking met de Londense Millie Watson. Opvallend is dat Watson geen echte tekst op zich neemt, ze zorgt voor achtergrondzang die eerder ter ondersteuning van het nummer dient.

Het tweede nummer, Pandora, was voor ons een (aangename) verrassing. In plaats van Drum 'n' Bass krijgen we een heerlijk jazz-achtig nummer met de raps van Sense MC erover. Deze track is voor ons éen van de beste nummers van het album en doet ons overigens sterk denken aan die andere liquid Drum 'n' Bass producer die wel eens met jazz experimenteert: Calibre. Wie fan is van Pandora moet zeker eens de nummers Need en Easy Living van hem beluisteren (uitgebracht onder zijn echte naam, Dominick Martin).

Op Missing You zijn Tyler Daley en rapper DRS te horen. Dit is niet de eerste keer dat LSB met deze artiesten samenwerkt. Eerder maakten de drie artiesten samen al The View, een nummer dat qua stijl sterk lijkt op Missing You. De combinatie van dromerige pianodeuntjes, de raps van DRS en de zang van Tyler Daley blijkt een formule die ook hier werkt.

Ook de nummers The OptimistI Need Love, Circle (nog een samenwerking met Tyler Daley) en Capture My Heart zijn heerlijk ontspannende liquid Drum 'n' Bass nummers. Blinding (een zwaarder breakbeatnummer) en Losing You doen qua sfeer veel donkerder aan, bij Blinding moesten wij onwillekeurig zelfs denken aan artiesten als Skeptical en Enei.

Nog een opvallend nummer op deze LP is Catching Lightning, een samenwerking met DRS. Op dit nummer wordt de Drum 'n' Bass ingeruild voor een zweverige beat. Deze beat in combinatie met de Britse raps erover deed ons denken aan de nummers van Mr. Key & Greenwood Sharps. Wie fan is van hip-hop met wat meer diepgang dan het gemiddelde Drake-nummer moet zeker hun album Yesterday's Futures eens beluisteren (Greenwood Sharps is naar onze mening een zwaar onderschatte producer).

LSB levert met Content een sterke eerste LP af en bewijst hiermee dat hij steeds meer een vaste waarde aan het worden is in de wereld van de Liquid Drum 'n' Bass. Voor ons zit hij op het niveau van artiesten als Calibre en Lenzman, een mooi compliment, al zeggen we het zelf.