Marquis Hawkes - Doornroosje

Marquis Hawkes

Marquis Hawkes - Doornroosje

7
04/10/2016

Na zijn meer dan degelijke debuutalbum Social Housing zit Marquis Hawkes niet stil. En hij wil duidelijk niet dat wij ook stilzitten, zo bewijst zijn nieuwste double-tracker Doornroosje. We zouden Fuzz niet zijn, moesten we niet van dat talent willen proeven. Aanschouw ons oordeel over de nieuwste van Marquis Hawkes!

Wat er bij Social Housing aan dansbaarheid ontbrak zit er bij deze EP dubbel en dik in. Opener Discopuss valt met de deur in huis en begint met een leuke, stevige beat. Na een tijdje luisterplezier gaat het toch wat mis... De beat wijzigt tijdens de hele track op geen enkele manier. Verschillende funky samples passeren de beat, maar elf minuten is gewoonweg veel te lang. De samples lijken te lang gerokken en de beat verveelt na een tijd. Of er moeten meer elementen ten tonele verschijnen, of de track moet wat worden ingekort. Deze elf minuten durende repetitieve track is iets teveel van het goeie...

Doornroosje, daarentegen, bouwt nauwgezet een goede beat op. Eens de kick op gang getrokken is, vallen de snare en hats al snel in, we zijn vertrokken! Hawkes steekt zorgvuldig een geslepen pianoriff in de beat. Langere synths maken dit plaatje volledig. Wanneer de drums wegvallen wordt er een piano gelooped. Minutieus wordt er naar de juiste dynamiek gezocht, en bam, de beat is terug en we zijn weer vertrokken. Een schijfje om op te feesten!

Het is moeilijk om twee nummers te beoordelen die kwalitatief zo ver uit elkaar liggen. Discopuss begon geweldig, maar verloor gaandeweg kracht, een jammere zaak. Doornroosje is dan weer helemaal de kwalitatieve Marquis Hawkes die we kennen.