Maya Jane Coles - Take Flight

Maya Jane Coles

Maya Jane Coles - Take Flight

7
25/08/2017

De Britse Maya Jane Coles is al lang geen onbekende meer in het elektronische muzieklandschap. Ze wist wereldwijd de aandacht trekken met houseproducties als What They Say en Everything, haar eigen Fabric-mix en haar aparte haarkleur. Op festivals is ze in België tevens een graag geziene gast (denk maar aan Tomorrowland en Extrema Outdoor dit jaar). Ondanks dat ze haar eerste successen in het house-genre boekte is Maya Jane Coles veel meer dan de zoveelste producer die meesurft op de populariteit van de hedendaagse house; haar producties zijn vaak samenwerpsels van verschillende genres hetgeen resulteert in een typerende en unieke sound, de muziek die ze maakte onder haar nevenproject Nocturnal Sunshine is hier een mooi voorbeeld van.

Op 25 augustus verscheen Coles' nieuwste langspeler, Take Flight. Dit album telt maar liefst 24 nummers en komt er twee jaar na de release van haar Nocturnal Sunshine album.

Een eerste luisterbeurt leert ons dat Coles qua stijl vooral voortborduurt op haar recentere werk. In tegenstelling van haar sets, die bol staan van de strakke beats, baden haar tracks vaak in een aura van mystiek en dromerigheid.

Zoals dat ook op vorige producties het geval was is Coles regelmatig in haar eigen songs te horen, zo ook in openingstrack Weak, een track waarbij wij met momenten onwillekeurig aan Röyksopp moeten denken. Toch is Weak geen track die ons erg kan bekoren. Gelukkig krijgen we hierna meteen het hemels dromerige Bo & Wing gepresenteerd.

Dit album kreeg niet toevallig de naam Take Flight, de hele luisterbeurt voelt aan als een lange zeemzoete zweefvlucht, ergens tussen de droomwereld en de realiteit. Titelsong Take Flight viel ons op omwille van het tempo, dat met momenten soms bijna dubstep-achtig aandoet en wij meer linken aan Coles' alter ego Nocturnal Sunshine. Hetzelfde geldt overigens voor bijvoorbeeld Let You Go en Chasing Sunshine

De variatie tussen trip-hop-achtige elektronica en rustigere house komt nog regelmatig terug in dit album. Waar Coles veelvuldig varieert qua tempo doet ze dat naar onze mening te weinig in haar tracks zelf. Wij hebben bij veel nummers het gevoel dat we aan het wachten zijn op iets dat nog moet komen, maar dat er uiteindelijk niet blijkt te komen als de songs langzaam naar hun einde toe lopen. Vaak zitten de basiselementen van deze nummers wel goed en missen ze vooral wat meer variatie, vooral in de tweede helft van het album is dit het geval. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan Starlight en Stay

Tracks waar wij dan weer wel meteen fan van waren zijn onder andere Go And Make It ThroughChasing Sunshine en de eerder genoemde Take Flight en Bo & Wing

Maya Jane Coles bezit duidelijk over goede productieskills en benadert housemuziek bovendien nog steeds op een manier die afwijkt van de heersende trends. Take Flight kent enkele tracks die er van ons niet op gehoeven hadden en die met wat extra sleutelwerk misschien een stuk dynamischer hadden kunnen klinken, anderzijds staan er op dit album ook aantal niet te missen pareltjes.