Moby & The Void Pacific Choir - These Systems Are Failing

Moby
Mute Records • 2016

6
14/10/2016

Een paar weken na het lossen van de eerste single stelt Moby nu zijn volledige langspeler These Systems Are Failing voor onder zijn pseudoniem Moby & The Void Pacific Choir. Van een echt ‘koor’ of band is er dus geen sprake, de man doet het nog altijd solo. De steeds politiek geëngageerde Moby uit zijn frustratie in de songtitels maar ook de muziek zelf is een welgemeende fuck you naar het establishment. Fans van de zeemzoete Moby (Natural Blues, Porcelain, Extreme Ways …) of de pompende Moby (Go, Feeling So Real …) zappen maar beter weg nu.

Want het is vooral de invloed van zijn vierde album Animal Rights (1996) dat we herkennen in These Systems Are Failing. Niet enkel de politiek geladen songteksten maar ook de punkrock (!) van Moby’s pre-Play-tijdperk krijgen met dit album opnieuw een plaats in zijn fantastisch oeuvre. Ter begeleiding van zijn nieuwe album heeft Richard Melville Hall - hoe de man echt heet - zelfs een audiovisueel manifest opgericht. Kijk en denk er het uwe van.

Introductieplaat Hey! Hey! valt ineens met de punkdeur in huis. Een uptempo rockbeat, 80s synths, tienerpunkgitaren, een melancholische melodie en de zeer herkenbare vocals van Moby. Het antwoord op de vraag of dit slechts een folieke is om het album mee te starten, luidt resoluut ‘neen’, want bijna alle andere nummers op dit album bestaan uit datzelfde recept.

Break. Doubt, de eerste en niet de laatste zware titel van dit album, rolt gewoon verder op het rock ‘n’ roll tempo van 165 beats per minuut, gaat nog wat dieper in op de harde gitaren en is zo gelaagd dat het bijna moeilijk wordt om het nummer volledig op te nemen. Dat laatste merkten we ook al op in de recentste langspeler van Digitalism.

Dat twijfelachtige recept behoudt Moby voor de rest van dit album, met hier en daar een kleine variatie. I Wait For You gaat wat richting de happy drum ‘n’ bass van John B, Don’t Leave Me klinkt dan weer wat epischer en gaat ritmegewijs richting breakbeat, Erupt & Matter introduceert dan weer wat tribale drums, de synths in A Simple Love doen aan Crystal Castles denken en And It Hurts had evengoed de Ramones-cover van Surfin’ Bird kunnen zijn. Elk nummer is zo gelaagd dat je daarnaast waarschijnlijk nog honderd-en-één andere invloeden kan herkennen.

The Light Is Clear In My Eyes en afsluiter Darkstar brengen weinig meerwaarde aan het album maar in The Nighttime gebeurt er toch iets nieuws. Het tempo wordt namelijk vertraagd tot honderd slagen per minuut, maar de sound, opbouw en stijl van het album wordt trouw gevolgd. In Almost Loved dan keert Moby terug naar zijn vertrouwelijke trancebeat van 126 bpm waardoor het de enige vreemde eend in de bijt op dit album is. Door de toegankelijke meezingvocal draagt Almost Loved het meeste hitpotentieel maar echt overtuigen doet de 90s trance toch niet meteen. Eurotrash, en dat voor een Amerikaan.

De eerder geloste single Are You Lost In The World Like Me? refereert opnieuw aan het falen van de samenleving, en dat is de rode draad doorheen dit pessimistisch album. De muziek is een agressieve tegenreactie, zoals de punkrockers uit de jaren tachtig, en dat kan je duidelijk horen.

Elk nummer op dit album klinkt ietwat hetzelfde: uptempo, met snerpende gitaren, typische Moby teksten en zang, epische stadionrock à la U2 en zowel tekstueel als muzikaal zwaar geladen. Echte uitblinkers zijn er waarschijnlijk wel, maar die zijn pas te onderscheiden wanneer je het album een paar keer hebt beluisterd. Is nog maar de vraag wie dat gaat doen.

Er is wellicht een publiek voor deze agressief-euforische Moby, maar geef ons maar snel terug de vertrouwde melancholische Moby.

Tracklist:

• 1. Hey! Hey!