Moderat - Live

Moderat

Moderat - Live

7
25/11/2016

Enkele maanden geleden zagen wij Moderat nog aan het werk in Vorst Natonaal. Deze gevierde samensmelting van Apparat en Modeselektor had in april dit jaar hun derde langspeler (III) uitgebracht. De release van hun nieuwe LP werd uiteraard gevolgd door een livetournee waarin de nieuwe CD voorgesteld kon worden. Van éen van hun concerten brengen ze nu ook een live-CD uit. Live is het eerste live-album dat Moderat uitbrengt en is opgenomen in de Velodrom in Berlijn tijdens een concert dat al na minuten uitverkocht was.

Na een intro van een goede drie minuten wordt er geopend met het nummer Ghostmother, meteen eentje van hun nieuwe album. Het nieuwe Ghostmother gaat naadloos over in een ouder nummer van het eerste Moderat-album: A New Error, waar een extra climax aan wordt gebreid.

De jongens van Moderat blijven qua interactie met het publiek bescheiden, geen 'I Say Mode, you say Rat'-geroep of Kanye West-achtige meltdowns dus tijdens dit concert. Na A New Error wordt er dan ook zonder veel trammelam overgegaan op Intruder. De stem van Sascha Ring (Apparat) zweeft over een driftige drumbeat in dit atmosferische nummer dat tevens ook op hun nieuwe plaat staat. Als na Intruder de eerste noot van Bad Kingdom begint wordt het publiek wild, en terecht! Aan het einde van Bad Kingdom wordt tot vreugde van het publiek een extra climax gehangen waarin een synth het nummer nog wat meer kracht bijzet.

Daarna is het even zweven op The Damage Done. Dit zweverig sfeertje wordt vervolgens doorgetrokken naar een intro die het nummer Animal Trails blijkt aan te kondigen. Deze track deed  ons qua tempo en stijl denken aan de Britse Hudson Mohawke. Hierna is het tijd voor Reminder, éen van onze persoonlijke favorieten, dat op het einde naar een schitterend hoogtepunt toewerkt. Na zowel de originele versie van Eating Hooks als de remix van Siriusmo te hebben gespeeld worden de begintonen van het ouwe trouwe Rusty Nails ingezet, een nummer dat wij nooit zullen beu geraken. Enkel jammer dat er een verkorte versie wordt gespeeld.

Om na deze duik in het verleden terug wat nieuw werk te brengen wordt The Fool ertussen gesmeten, een trager nummer dat het publiek in een langzaam heen en weer wiegende roes geleid moet hebben (zo ging het er bij ons in Vorst Nationaal toch aan toe). Hierna wordt Last Time nog gespeeld, een nummer van hun tweede album (II) om vervolgens af te sluiten met Nr. 22, een stevig, instrumentaal nummer. Net als het voorbij lijkt, wordt er steeds luider verdergegaan tot finale, harde climax.

Live is een uitstekende CD waarop een goed evenwicht tussen oudere en meer recente nummers te vinden is. Het enige jammere aan dit concert is dat wij soms het gevoel hebben naar een dj-set te luisteren. Veel van de tracks worden zeer goed gebracht, zo goed zelfs dat ze bijna klinken als op CD, en dat is nu niet wat wij zoeken in een elektronisch concert. Wij hadden gehoopt iets meer improvisatie of herwerking van de tracks te horen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat Moderat gewoon geweldige muziek maakt en dat dit concert daarom ook nog steeds erg goed blijft. Dat Sascha Ring live zingt is voor ons ook een grote plus.