Nina Kraviz - De Niro Is Concerned LP

Nina Kraviz
Trip • 2015

Nina Kraviz - De Niro Is Concerned LP

9
18/05/2015

We zijn allemaal opgegroeid met filmklassiekers als Meet The Parents, Meet The Fockers en Little Fockers. En ook Nina Kraviz zo blijkt. Niemand minder dan acteur Robert De Niro vormt de inspiratie voor haar nieuwe LP De Niro Is Concerned.

Het internet staat vol van filmpjes van haar dj-sets, ze wordt overal ter wereld onthaald als een echte koningin. Ja, Nina Kraviz behoort de laatste jaren stilaan tot de elite van het technogenre. De Niro Is Concerned is het tweede album op haar eigen label Trip. Nu ja, een echt album van Nina Kraviz zélf kan je het niet noemen. Het is eerder een compilatie van producers die al eerder op het label debuteerden en een lading nieuwe artiesten. Ook de eerste samenwerking tussen Kraviz en Exos krijgt een plaatsje in deze compilatie.

Nina Kraviz

Het eerste nummer van Bjarki lijkt op het eerste zicht wat eentonig, maar onthult zijn ware aard pas na een paar luisterbeurten. Dan over naar Deniro, mede-oprichter van het Amsterdamse label Tape Records, die ons op een banger van jewelste trakteert. Organezized, zijn tweede nummer op de compilatie, is dan weer helemaal anders: nog steeds die diepe baslijn, maar Organezized is véél toegankelijker.

De aanleiding voor dit album was trouwens een gesprek, erg laat in de nacht of net vroeg in de ochtend, tussen Kraviz en Deniro. Ze discussieerden via Facebook-chat over het feit dat soms het lichaam klaar is voor een goed nachtje slaap, maar dat je hoofd allesbehalve wil gaan slapen. Plots ging het ook over Robert De Niro, zo gaat dat nu eenmaal laat in de nacht, et voilà.

Vervolgens komen we uit bij Barcode Population, één van de ontdekkingen op deze LP. Het nummer werd oorspronkelijk al in 1996 uitgebracht op Subvert, maar kent nu een déjà-vu op het label van Kraviz (enkel op de vinylversie van deze LP). Voor deze track stelden ze een speciale video samen die de millennials zou moeten terugbrengen naar de jaren '90. En hoe kan dat anders met, jawel, een video van de iconische Antwerpse Thunderdome-feestjes?

Het vierde nummer is wel eentje van Nina zelf. Samen met de IJslander Exos brengt ze het nummer No Criminals zoals we dat van haar en haar sets gewoon zijn. Deze sound is onlosmakelijk verbonden met de stijl van de Russische, al is dit volgens ons niet het sterkste nummer op deze LP. Ook L'Importance Du Doute van Parrish Smith heeft een mooiere naam dan dat het klinkt, niet echt ons ding. Steve Stoll gaat daarna met zijn D.U.M.B.O weer de Kraviz-tour op en verkent erg diepe bassen.

De meeste tracks op deze De Niro Is Concerned LP zijn in één take live in de studio opgenomen. En als je het nummer van Nikita Zebelin hoort, lijkt ons dat toch wel straf. Een fantastisch nummer. Hieronder kan je previews van alle tracks beluisteren.

Tracklist
A1 Bjarki - Revolution
A2 Deniro - Dumans
B1 Barcode Population - Barcode Population
B2 Kraviz & Exos - No Criminals
C1 Parrish Smith - L'Importance De Doute
C2 Steve Stoll - D.U.M.B.O.
D1 Nikita Zabelin - Rush
D2 Deniro - Organezized

Deze Russische schone is de technolady van het moment en zal dat ook nog wel een tijdje blijven. Met deze De Niro Is Concerned LP zet ze weer iets strafs neer waar heel wat technoliefhebbers kippenvel van zullen krijgen. En met die Barcode Population zijn we weer een muzikale ontdekking rijker.