Nina Kraviz - Fabric 91

Door Simon Demuynck 02 december 2016
8

09/12/2016

Vorige maand bereikte ons het heugelijke nieuws dat de legendarische Fabric club in Londen opnieuw geopend zal worden. De heropening volgt na een intense Save Fabric campagne en is te danken aan talloze gulle donaties die in totaal meer dan 400.000 pond opleverden. Terwijl Fabric als club voor zijn leven vocht, bleven er wel mix-cd’s uitkomen op het label Fabric, zo kwam er in oktober nog een compilatie uit die aaneen gemixt werd door Scuba. Voor de opvolger hiervan en tevens editie 91 van de Fabric mix-cd's stond niemand minder dan Nina Kraviz achter de decks!

Dat Nina Kraviz al eens wat meer experimenteel durft draaien, is geweten. Onlangs werd ze hiervoor tijdens een set in Melbourne nog bekritiseerd door een lokale dipshit die na het beluisteren van de laatste Avicii-plaat moet besloten hebben dat hij wel wat meer wist over techno en hoe het te draaien. Wie naar de tracklist kijkt, zal merken dat Nina ook in deze mix er niet voor terugschrikt om meer underground te draaien. Ongeveer de helft van de tracks zijn ofwel van haar zelf, van haar label трип, of onuitgebracht. De andere helft zijn allemaal tracks die al meer dan 15 jaar geleden zijn uitgebracht. Kraviz wil zo de brug slaan tussen verleden en toekomst, en dat lukt haar aardig!

Openen wordt er gedaan met enkele kalmere tracks van onder andere Species Of Fishes, Bedouin Ascent en Woody McBrige. Veel van de tracks die in het begin aan bod komen zijn vrij minimalistisch, Kraviz mixt ze zo naadloos aaneen dat het moeilijk is om aan te duiden waar het ene nummer begint en het andere eindigt. Een artiest die uiteraard niet mocht ontbreken is Bjarki, de Ijslander die ontdekt werd door Kraviz zelf en doorbrak met zijn hit I Wanna Go Bang. Geen I Wanna Go Bang op deze CD, wel het nummer Denise It Ain’t Easy, een onuitgebracht nummer van de man.

Denise It Ain’t Easy gaat de geweldige track A Broken Clock is Right Twice A Day van PTU vooraf, een track die op zich vrij simpel in elkaar zit maar toch aanslaat. Van hieraf aan gaat het harder met onder andere Goyfax van Birk Brainwash en Acid Planet 4 van Beverly Hills 808303.

Crash Recovery van Species Of Fishes zorgt voor een kort kalmer intermezzo alvorens Frak’s First Snow In Harlem ertussen wordt gesmeten. De volgende paar tracks zijn dan weer behoorlijk trippy en vooral tijdens Sh van Species Of Fishes en Tetra van New Composers & Pete Namlook hebben wij de indruk dat we naar achtergrondmuziek voor éen of andere marslanding aan het luisteren zijn. Na dit ruimtevaart-intermezzo krijgen we twee unreleased tracks van Nina Kraviz zelf voorgeschoteld: You Are Wrong en Pochuvstvui. Bij de vocals in You Are Wrong konden wij niet anders dan aan Ghetto Kraviz denken.

Het laatste deel van de mix vinden wij persoonlijk het interessantste. De tracks worden naar het einde toe levendiger en ook harder. Onder andere Universe Of Love van DJ Tuttle en Amphetamine (Air Liquide Remix) van Drax LTD II en First Light van Negative Return zijn tracks parels waarvan wij nog nooit gehoord hadden.

Nina Kraviz heeft de eer om de eerste Fabric-compilatie sinds de heropening van de club te bezorgen. Haar cd is een topeditie waarop zelfs doorgewinterde technoveteranen ontdekkingen zullen doen!